Näyttävien farkkujen päivä – tällainen on uusi Kia Optima Sportswagon

18.02.2016 | Max Lange

Tämä on ensimmäinen kerta, kun Kian isosta sedanista tarjotaan farkkukorista versiota. Linjakkaan farmarin esittely tapahtuu Geneven autonäyttelyssä.

D-segmentin autoissa Euroopassa farkkukori on ehdoton mallivaihtoehto, sillä peräti kaksi kolmesta myydystä autosta tässä luokassa on varustettu farkkuperällä. Optima Sportswagon on siksi erittäin tärkeä malli Kialle Euroopassa.

Kia jopa uskoo, että uusi farkkumalli voi myydä niin hyvin, että vain yksi kuudesta Optimasta on sedan-mallinen Euroopassa. Farkun muotoilu on myös pääosin eurooppalaislähtöistä ja se on ottanut vaikutteita vuosi sitten Genevessä esitellystä Sportspace-konseptista.

Farmari on pituudeltaan, leveydeltään ja akseliväliltään identtinen sedanin kanssa. Tavaratila vetää Optima Sportswagonissa 553 litraa, mikä on 48 litraa sedania enemmän. Luokkansa kärkipaikkaa Optima ei toki tavaratilallaan ota, vaan sitä pitää hallussaan Skoda Superb 660 litrallaan. Ulkomitoiltaan autot ovat lähellä toisiaan.

Ohjaamoltaan Sportswagon pysyy identtisenä sedanin kanssa. Moottorivalikoima lienee myös yhtäläinen sedanin kanssa. Farkusta on tosin tarjolla GT-malli, jonka keulalla sijaitsee 245-hevosvoimainen 2,0 T-GDI -moottori.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kia on myös parantanut vanhaa tuttua 1,7 CRDi-dieselmoottoria, josta irtoaa nyt 141 hv ja 340 Nm vääntöä. Se on ensi kerran saatavilla Kian oman kaksoiskytkinlaatikon parina, mikä mahdollistaa halutun diesel-automaatti -yhdistelmän.

Kia Optima Sportswagon tulee myyntiin vuoden loppuvuodesta 2016, ja Eurooppaan tuotavat autot valmistetaan Kian kotimaisemissa Etelä-Koreassa.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.