Neljännen sukupolven Subaru Impreza vihdoin Suomeen

04.09.2013 | Pasi Piironen
Neljännen sukupolven Subaru Impreza vihdoin Suomeen

Uusi Subaru Impreza lanseerataan noin vuoden verran myöhässä aiotusta ajankohdasta, sillä Japanin vuoden 2011 tuhoisa maanjäristys ja tsunami pistivät Japanin autoteollisuuden hetkeksi polvilleen.

Uusi Impreza pohjautuu tiukasti jo markkinoilla olevaan Subaru XV:hen. Ainoat erot Imprezan ja katumaasturi-XV:n välillä ovat Imprezan 55 millimetriä pienempi maavara, vanteet sekä korin suojalistat.

Lanseerausvaiheessa Imprezan saa ainoastaan vapaasti hengittävällä 1,6-litraisella boxer-moottorilla varustettuna, joka samalla korvaa vanhat 1,5- ja 2,0 -litraiset bensakoneet.  Uuden moottorin huipputehoksi ilmoitetaan 84 kW (114 hv)/ 5 600 r/min ja maksimiväännöksi 150 Nm /4 000 r/min.

Merkin perinteiden mukaisesti Impreza on aina nelivetoinen ja viisipykäläisen manuaalin lisäksi auton saa myös portaattomalla CVT-vaihteistolla varustettuna. Jatkuvan nelivedon perusjako on käsivaihteisena 50/50 ja automaattina 60/40.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Imprezan suurin sallittu vetomassa on 1 500 kg ja manuaalivaihteiston yhteydessä autossa on vaativimpien vetomiesten iloksi alennusvaihteisto. CO2-arvot asettuvat Lineatronic-vaihteistolla 136 ja 140 g/km tasolle. Käsivaihteisena vastaavat arvot ovat 144 ja 147 g/km. Litroina pienin ja isoin CO2 -arvo vastaavat 5,9 ja 6,4 l/100 keskikulutusta.

Varustetasoja on tarjolla kolme: Perusmalli, Sport ja Sport +. Perusmallin ja Sportin saa molemmilla vaihteistovaihtoehdolla, Sport Plussan vain portaattomalla vaihteistolla.

Impreza-malliston hinta asettuu 23 991 ja 30 617 euron väliin. Automaattivaihteisto lisää hintaa noin 1 850 eurolla. Hintaero edullisimman Imprezan ja XV:n välillä on 2 694 euroa Imprezan hyväksi.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.