Nissan Primera – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 5/10

24.11.2013 | Jussi Saarinen
Nissan Primera – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 5/10

Tuulilasin toimitus on valinnut tärkeimmän Suomen markkinoille tulleen automallin vuosittain jo 1960-luvulta lähtien. Alkuun tittelin nimi oli Vuoden Valinta, josta se 1990-luvulla suodattui Vuoden Auto Suomessa -palkinnoksi. Esittelemme tässä juttusarjassa näistä kymmenen kaikkien aikojen parasta autoa. Julkaisemme autot käänteisessä aikajärjestyksessä.

Nissan Primera toi euroajan japsiautoihin.

Japanilaisen auton maine luotettavana, mutta ajettavuudeltaan meikäläisille roudan runtelemille teille soveltumattomana istui vielä 1980-luvulla tiukassa. Ja tottahan se olikin monen mallin kohdalla – tunnottomat ohjaukset ja paukkulauta-alustat olivat vielä arkipäivää, ja niistä jaksoi myös Tuulilasi kirjoittaa kriittisiä artikkeleita vuodesta toiseen.

Niinpä ensimmäinen eurooppalaisten suunnittelema japanilaisauto oli keväällä 1990 todellinen uutinen. Sopusuhtaisen näköinen Nissan Primera korvasi vanhentuneen ja kulmikkaan Bluebirdin, ja auto todella oli nimeään myöten uusi. Ulkomuodon ohella myös sisustus oli viilattu mahdollisimman tarkoin vanhan mantereen maun mukaiseksi. Markkinoinnissa jaksettiin korostaa sitäkin, että Primerat valmistettiin Englannin Sunderlandissa – todellinen euroauto siis.

Kaikkein parasta oli kuitenkin se, että uutuus myös tuntui eurooppalaiselta. Ajo-ominaisuudet ja jousituksen toiminta päihittivät edeltäjämallin ja myös useimmat muut japanilaisautot mennen tullen, eivätkä hävenneet edes tuon ajan kovimmille kilpailijoille, kuten pari–kolme vuotta aikaisemmin esitellyille Opel Vectralle tai Peugeot 405:lle. Kun hinnoittelukin oli kohdallaan, menestykselle ei näyttänyt olevan esteitä.

Näin jälkikäteen ajateltuna Primera loi siis uuden trendin, jota muiden japanilaisvalmistajien oli pakko seurata. Vähitellen kaikki nousevan auringon maan tuotteet ovatkin kehittyneet eurooppalaisten rinnalle, ja osa mennyt aina silloin tällöin ohikin. Siksi hieman ihmetyttää, että juuri Nissan hukkasi oman europerintönsä viimeistään vuonna 2001 esitellyn radikaalin kolmannen sukupolven Primeran myötä, ja kuoppasi koko mallisarjan lopulta kokonaan. No, tulevaisuus oli citymaastureiden, kuten Qashqai-mallin menestyksestä voidaan nähdä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Mikä jäi ulkopuolelle?

Vuoden Valinta 1990 ratkesi melko selvästi Primeralle (34 pistettä vastaan toiseksi sijoittuneen Ford Escortin 23 p.). Listalla oli monia mielenkiintoisia autoja, kuten jaetulle kolmannelle sijalle yltäneet Renault Clio ja Opel Calibra (molemmat 17 p.). Mutta ensimmäinen korealainen auto Suomessa, Hyundai Pony, ei vielä ollut kuin neljän äänen arvoinen. Isoveli Sonata puolestaan sai vain kaksi pistettä. Eipä tuolloin osattu aavistaa, millainen valloitus olikaan vielä edessäpäin.

Lue myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.