Nissanilta polttokennoautojen pelastus? – vedyn sijaan tankkiin bioetanolia

17.06.2016 | Max Lange
Nissanilta polttokennoautojen pelastus? – vedyn sijaan tankkiin bioetanolia

Nissan on kehittänyt täysin uudenlaisen polttokennoteknologian, jossa autoon tankataan vedyn sijaan etanolia.

Nissanin innovaatio ratkaisee vetyautojen suurimmat ongelmat: vetytankkausinfrastruktuurin puutteen ja vedyn kalliin säilömisen sekä tuottamisen. Nissanin polttokennotekniikka hyödyntää bioetanolia, jota on saatavilla helposti ja on varsin ympäristöystävällistä.

Nissanin polttokennojärjestelmän perusidea on sama kuin perinteisissä vetyautoissa, kuten Toyota Miraissa ja Honda Clarityssä. Nissaninkin järjestelmä tarvitsee vetyä luodakseen sähköä, joka lopulta liikuttaa autoa. Suurin ero onkin siinä, että Nissanin järjestelmä muuttaa etanolin itse vedyksi.

Tankissa oleva bioetanoli muunnetaan vedyksi prosessissa, jota kutsutaan reformoinniksi. Tämä muunnettu vety hyödynnetään polttokennossa perinteiseen tapaan vesihöyryksi ja sähköksi. Ylimääräisestä toimenpiteestä huolimatta tekniikalla on huomattavia etuja tavallisiin polttokennoautoihin verrattuna.

Bioetanolia on saatavissa huomattavasti vetyä helpommin ympäri maailman. Sitä voidaan tankata aivan normaaleilta huoltoasemilta ja sen se ei ole yhtä helposti syttyvää kuin vety. Nissanin järjestelmä toimii myös huomattavasti korkeammassa lämpötilassa kuin tavallinen polttokennojärjestelmä. Tällöin ei tarvita katalyyttinä ylimääräisiä metalleja.

Mitkä ovat sitten Nissanin keksinnön heikkoudet? Suuret lämpötilavaihtelut lämpimästä kylmään asettavat haasteita järjestelmän kestävyydelle. Järjestelmä reagoi myös hitaasti ennen kuin se on lämmennyt tarpeeksi. Perinteiset vetykäyttöiset polttokennoautot tuottavat päästöinä vain lämpöä ja vesihöyryä.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Nissanin järjestelmä tuottaa tämän lisäksi myös hiilidioksidia, jota syntyy sivutuotteena kun etanolia muunnetaan vedyksi. Nissanin puolustaa heikkoutta kuitenkin sillä, että bioetanolin käyttäminen on hiilidioksidineutraalia koko prosessin läpi.

Mitä tämä tarkoittaa sitten automaailmassa? Nissan lupaa noin 600 kilometrin toimintamatkaa yhdellä tankillisella. Tankkaus kestää yhtä kauan kuin perinteisellä polttomoottoriautolla. Käyttökulut puolestaan ovat japanilaismerkin mukaan noin sähköauton tasolla.

Ensimmäiset autot tulisivat markkinoille Automotive News Europen mukaan jo 2020.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90. 

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.