Nopeusennätys jäällä nyt yli 335 km/h

19.03.2013 |
Nopeusennätys jäällä nyt yli 335 km/h

Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen ajoi maaliskuun 9. päivänä uuden jäälläajon nopeusennätyksen. Uusi ennätys on 335,713 km/h. Tulos on kahteen suuntaan ajettujen mittausten keskiarvo.

Janne Laitinen piti myös edellistä ennätystä hallussaan, sillä talvella 2011 hän ajoi 331,61 km/h nopeudella. Nyt, kuten myös kaksi vuotta sitten autona oli Audi RS6, mutta renkaina oli Laitisen työnantajan uutuusrengas Nokian Hakkapeliitta 8.

Edellisessä ennätysajossa käytettiin Hakkapeliitta Seiskoja. Käytetty rengaskoko oli 255/35R20 97T XL. Kokeessa siis ylitettiin selvästi T-nopeusluokan renkaiden nopeusraja 190 km/h.

Ennätyskoetta varten Pohjanlahden jäälle Oulun ulkopuolelle oli aurattu 12 km pituinen suora jäärata. Sen leveys oli noin 10 metriä. Vaikka rata oli viivasuora, sillä ajaminen oli vaativa suoritus.

Kuten jokainen jääräadalla yli 100 km/h nopeutta ajanut tietää, jää ei suinkaan ole tasaista. Meno on jo pienemmissäkin nopeuksissa melkoista röykytystä, sillä lämpötilamuutosten myötä jäähän syntyy pieniä repeämiä, jotka täyttyvät vedellä. Jäätyvä vesi paisuu, ja tämä saa jään pinnan vääntyilemaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Vaativat olosuhteet

Suurin haaste ennätysajossa oli riittävän kitkan saaminen renkaiden ja jään välille. Kun auto kulkee pitkälle yli 300 km/h, sen eteenpäin viemiseen tarvitaan todella paljon tehoa. Ilmanvastuksen voittaminen  vaatii suurimman osan moottorin tehosta.

Toinen ongelma on auton pitäminen suunnassa. Aerodynamiikka on tärkeässä osassa, ja sään pitää olla tyyni. Tuuli saattaisi suistaa auton pois suunnastaan. Kymmenmetrinen rata on yli 330 km/h nopeudessa todella kapea. Auto kulkee yli 93 metriä sekunnissa. Kuljettajan on pidettävä auto tarkasti suunnassa, pienikin virhe saisi sen suistumaan radalta. Tämän seuraukset olisivat arvaamattomat.

 

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.