"Norjan malli myös Suomeen"

23.05.2014 | TL-verkkotoimitus
"Norjan malli myös Suomeen"

Sähköautoilua edistävä EU-direktiivi velvoittaa Suomen rakentamaan 4000 julkista latauspistettä vuoteen 2020 mennessä.

Valtakunnallista Virtapiste-verkostoa rakennetaan parhaillaan eri puolille maata.

Suomen sähköisen liikenteen edelläkävijäkaupungiksi tähtää Turku, jossa järjestettiin Sähköautojen kokoontumisajot tänään perjantaina.

Euroopan parlamentti hyväksyi huhtikuussa direktiivin, joka velvoittaa jäsenvaltiot maan kattavan latausverkoston rakentamiseen. Suomen kohdalla puhutaan noin 4000 julkisesta latauspisteestä vuoteen 2020 mennessä.

"Sähköautoilusta tehdään nyt Suomessa arkipäivää", julistaa Sähköinen liikenne –hankkeen johtaja Elias Pöyry Turussa Sähköautojen kokoontumisajojen lehdistötilaisuudessa.

Valtakunnallisen verkoston rakennustyö on jo aloitettu. Joulukuussa 2013 perustettu Liikennevirta Oy huolehtii yhteiskäyttöisen pikalatauspisteiden Virtapiste-verkoston laajentumisesta eri puolille maata.

"Kesän loppuun mennessä Suomeen on asennettu 12 uudelle paikkakunnalle 14 Virtapistettä ja tavoite on niiden tuplaaminen vuodenvaihteeseen mennessä", kertoo Liikennevirran toimitusjohtaja Jussi Palola.

Sähköautojen kokoontumisajoissa puhunut EK:n johtaja Kai Mykkänen korosti Virtapiste-verkoston ratkaisevaa roolia sähköautoilun edistämisessä. 

"Standardoidun pikalatausverkon nopea laajentuminen valtateiden varsille on välttämättömyys, jotta autoilu sähköauton varassa voi yleistyä. En olisi tänään päässyt Helsingistä Turkuun ilman Lohjan pikalatauspistettä."

Nollavero

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokuntaa tapahtumassa edustanut vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Oras Tynkkynen ajaa Suomeen ns. Norjan mallia.

Norjassa sähköautot on saatu nopeasti yleistymään tehokkaiden subventioiden ansiosta.

"Suomessa autoilun verot on porrastettu fiksusti päästöjen mukaan, mutta jäljellä on kauneusvirhe: sähköautoista joutuu edelleen pulittamaan auto- ja ajoneuvoveroa. Nollapäästöisille autoille pitää Norjan mallin mukaan säätää nollavero", Tynkkynen painottaa.

Sähköautojen kokoontumisajojen tämänkertainen isäntäkaupunki Turku profiloituu määrätietoisesti sähköisen liikenteen edelläkävijäksi Suomessa.

Turun kaupunginhallitus päätti syksyllä priorisoida sähkökalustoa niin joukkoliikenteessä kuin muissakin hankinnoissa. Raitiotien lisäksi parhaillaan valmistellaan sähköbussien käyttöönottoa ja konsernihallintoon ollaan hankkimassa sähköautoja.

Turku haluaa mahdollistaa sähköisen yksityisautoilun myös kaupungin asukkaille. Yhteistyössä Turku Energian kanssa kaupunki toteuttaa jo tämän vuoden aikana kolme julkista pikalatauspistettä, joista ensimmäinen otetaan käyttöön kesäkuun aikana.

"Maaliskuuhun 2015 mennessä tehdään latauspisteiden yleissuunnitelma 50–80 pistettä varten", kertoi kehityspäällikkö Antto Kulla Turku Energialta.

"Ensi vuodesta lähtien rakennetaan 5–10 latauspistettä vuosittain."

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.