Nyt menee scifiksi: Uutuusmaasturissa on käytetty basalttia

18.09.2014 | TL-verkkotoimitus

Peugeot paljastaa Pariisin autonäyttelyssä, miltä vauhdikas tulevaisuuden premium-luokan maasturi voisi näyttää

Peugeot High-R -konsepti on korilinjoiltaan läheistä sukua DKR- kilpa-autolle, jolla Peugeot lähtee jälleen 23 vuoden tauon jälkeen valloittamaan Dakar-rallia.

Voimakkaasti muotoiltu jäähdyttimen säleikkö, suuret puskuriin sijoitetut jäähdytysaukot yhdistettynä led-tekniikalla toteutettuihin mataliin ajovaloihin tuovat High-R-konseptille itsevarman ja hyökkäävän ilmeen.

Sivusta katsottuna High-R vaikuttaa jo paikallaan seistessä valmistautuvan loikkaamaan eteenpäin. Menevää muotoilua ilmentää ilman B-pilaria toteutettu kattorakenne.

Voimaa uhkuva viisto linja jatkuu ovissa, kaksiosaisessa takaspoilerissa ja takaluukussa.

Vulkaanisesta kivestä valmistettu keskikonsoli

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Peugeot High-R ei salaa sukulaisuuttaan DKR-aavikkokilpa-autoon.

Selvimmin tämä näkyy sisätiloissa, jotka on räätälöity neljälle henkilölle. Kuljettajan ja matkustajien pysyminen istuimissaan kaikissa olosuhteissa varmistetaan, kun heidät tiukataan kuppi-istuimiin neljän pisteen ralliturvavöiden avulla.

Istuimet toisistaan erottavan kardaanitunnelin eteen on sijoitettu vulkaanisesta basalttikivestä valmistettu keskikonsoli. Basaltti syntyy maanpinnalle purkautuvasta ja nopeasti jähmettyvästä laavasta.

Uusien materiaalien ennakkoluulotonta käyttöä autoteollisuudessa tutkiva Peugeot tuo ensimmäisenä autonvalmistajana basaltin osaksi auton sisustusta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.