Ohjaustuntuma – mikä se oikeastaan on?

01.02.2014 | TL-verkkotoimitus
Ohjaustuntuma – mikä se oikeastaan on?

Makuasioista ei voi kiistellä.

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Paljon puhutaan auton ns. "ohjaustunnosta" . Kukaan ei tunnu osaavan sanoa mistä on kysymys. Voisitko yrittää selvittää mitä elementtejä ko. kriteeri tarkalleen ottaen sisältää. Mihin esim. perustuu käsitys japanilaisten autojen heikosta ohjaustunnosta? Mistä tunnistan sellaisen ohjauksen ja miksi sitten jotkut automerkit jättävät tuollaisen ajotuntuman autoihinsa, mitä sillä mahdollisesti saavutetaan?"           

Tapio Ketonen vastaa:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Ohjaustuntuman kuvailu on vähän kuin yrittäisi kuvailla makuaistilla aistittavia tuntemuksia. Ei makujakaan voi kuvailla sellaiselle, jolta tuo aisti puuttuu. Kaikki eivät piittaa lainkaan ohjaustuntumasta, he aistivat auton käytöstä muuten, ns. takapuolituntumalla. Pääasia kuitenkin on, että kuljettaja saa palautetta auton reagoinnista ohjaamiseen.

Ohjausmekanismi toimii kahteen suuntaan. Ohjauspyörää käännettäessä etupyörät kääntyvät. Ne myös vastustavat tätä kääntöliikettä, ja joissain tilanteissa..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.