Olenko vastuussa jos annan autoliikkeelle vaihdossa piiloviallisen auton? – "Ei voida olettaa, että asiakas olisi autojen asiantuntija"

19.10.2014 | TL-verkkotoimitus
Olenko vastuussa jos annan autoliikkeelle vaihdossa piiloviallisen auton? – "Ei voida olettaa, että asiakas olisi autojen asiantuntija"

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Kuluttajariitalautakunnan ratkaisemassa tapauksessa asiakas tarjosi liikkeeseen v. 2005 omistamaansa 2002 -mallista autoa, josta hyvitettiin vaihdossa uuteen autoon 12 000. Tunnin kuluttua uuden auton luovutuksesta liikkeestä soitettiin, että vaihdokissa on vaihteistovika. Kuukauden kuluttua asiakas sai laskun 3 tuhatta maksaneesta vaihteistoremontista, josta hänen osuudekseen määriteltiin 2/3. Asiakas maksoi kolmanneksen ja katsoi vastuunsa rajoittuvan siihen. Hänen mukaansa vaihteistovika oli ollut olemassa jo auton hyvityshintaa määriteltäessä, mutta sitä ei voinut havaita lyhyen koeajolenkin puitteissa. Asiakas ehti ajaa vanhalla autollaan 5 t km ennen vaihtoa. Liikkeenkin tiedossa oli kyseisen automallin vaihteiston lyhytikäisyys. Lautakunta katsoi, ettei asiakas ollut enempää kuin maksamansa summan verran vastuussa.

Kuinka pitkän ajan kuluttua kaupanteosta yksityisasiakas voi joutua vastuuseen liikkeelle myymänsä vaihdokkinsa vioista? Puhutaanko tunneista, päivistä, viikoista? Ja rajoittuuko vastuu vain piileviin vikoihin ja kuinka merkittävä vian pitää olla? Onko esim. satunnaisesti syttyvä mittariston merkkivalo sellainen vika, josta asiakkaan pitäisi mainita jo silloin, kun hänen autostaan annetaan hyvityshinta ja nimet laitetaan papereihin? Vai onko asiakas todellisuudessa lainkaan jälkivastuussa liikkeelle?"

Tapio Ketonen vastaa:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

"Vastuu riippuu siitä, voidaanko auton liikkeelle myyneen asiakkaan katsoa harhauttaneen ostajaa eli liikettä. Ilmeisesti vika oli sellainen, että asiakkaan on ollut pakko tietää sen olemassaolosta. Jos asiakas on tietoisesti harhauttanut liikettä, häntä voidaan syyttää jopa petoksesta.

Mutta mutta... Ei ole mitenkään välttämätöntä, että asia päättyisi oikeudessa mitenkään kuluttajan vahingoksi. Ei voida olettaa, että asiakas olisi autojen asiantuntija. Vaihteistovika..."

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja katso kommentoijien mielipide asiasta. Voit myös jättää oman kysymyksesi Ketoselle lomakkeella.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.