Ollilan työryhmä kaksinkertaistaisi henkilöautojen verotuksen

02.09.2013 | Tapio Ketonen
Ollilan työryhmä kaksinkertaistaisi henkilöautojen verotuksen

Työryhmän ehdotus auto- ja ajoneuvoverojen korvaamisesta tuntuu ensi alkuun hyvältä, lupaahan se autojen hintoihin tuntuvaa alennusta. Tarkemmin tutkimalla kyseessä olisi harvinaisen raju liikenteen verotuksen kiristäminen.

Helsingin Sanomat vuoti julkisuuteen Shellin hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollilan vetämän työryhmän ehdotuksen. Siinä oli arvioitu auto- ja ajoneuvoverojen korvaamista kilometriverolla. Taajaan asutuilla alueilla veron suuruus olisi 6,8 senttiä kilometriltä, ja harvaan asutuilla seuduilla puolet eli 3,4 senttiä kilometriltä.

Tässä olisi nyt se monien kaipaama autoveron poisto. Mutta kyllä tässä sittenkin on koira haudattuna, mikä selviää, kun esitystä tarkastelee lähemmin.

Suomessa henkilöautoilla ajetaan keskimäärin vuodessa 17-18 000 kilometriä. Nyt keskimääräinen romutusikä on hieman yli 18 vuotta. Uusi verotus saattaisi laskea tätä selvästi.

Ehdotuksesta vuotaneista tiedoista ei selviä, miten verotuksen tärkeäksi osaksi koettu ympäristöohjaavuus toteutettaisiin. Pelkässä kilometriverossa sitä ei ole. Se myös suosisi suuria autoja, kun nyt verotus suosii pienikulutuksisia.

Esimerkkilaskelma: Kalliiksi tulisi

Tehdäänpä hieman laskelmia esimerkkiauton avulla. Suomen eniten rekisteröity uusi automalli on  VW Golf. Tuulilasin Kestotestissä on neliovinen Volkswagen Golf, jonka tarkka mallimerkintä on Comfortline 1.4 TSI 103 kW ACT BlueMotion Technology. Auton tarkka hinta varusteineen oli maaliskuussa 28 292,31 euroa. Tästä autoveron osuus oli 4 977,31 euroa. Golfin CO2-päästö on 112 g/km, ja sen perusteella ajoneuvoveroa menee 51,83 euroa vuodessa.

Lasketaanpa ensiksi tilannetta kymmenen vuoden käyttöiän ja nykyisen verotuksen mukaan. Kymmenessä vuodessa autosta peritään yhden kerran eli ostovaiheessa autoveroa 4 977,31 euroa. Kymmenen vuoden aikana ajoneuvoverosta kertyy lisäksi 518,30 euroa, ellei veroa nosteta, mikä toki on todennäköistä. Yhteensä tämä tekee 5 495,61 euroa.

Uusi kilometripohjainen vero tekisi 17 000 kilometrin vuosiajolla 1 156 euroa vuodessa, kymmenessä vuodessa siis 11 560 euroa. Uusi vero olisi siis kymmenen vuoden aikana kaikkiaan 6 064,39 euroa korkeampi. Nousua olisi siis komeat 110 prosenttia!

Kilometriveron määrä käyttöiällä 15 vuotta ja ajomäärällä 18 000 km vuodessa olisi 1 224 euroa vuodessa eli yhteensä 18 360 euroa. Nykyisellä veromallilla autoveroa maksettaisiin edelleen ostovaiheessa tuo sama 4 977,31 euroa ja ajoneuvoveroa 15 x 51,83 euroa eli 777,45 euroa. Kaikkiaan veroa joutuisi maksamaan 5 754,76 euroa. Nyt vero nousisi peräti 219 prosenttia. Suorastaan mahtavaa!

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Liikenne- ja viestintäministeriö: Ei vielä ehdotusta

Huima veronkorotusehdotus, vaikkei se vielä virallinen olekaan, herätti aikamoisen haloon julkisuudessa. Liikenne- ja viestintäministeriö ennätti kiireesti tiedottamaan, että työryhmällä ei vielä ole valmista ehdotusta. Työryhmän määräaika kestää vuoden loppuun.

Vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen Valtiovarainministeriöstä ennätti antamaan lausunnon, ettei autojen rekisteröintivero poistu Suomesta. Häntä säesti Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Autotuojia tämä työryhmän sisäisen laskelman tai ehdotuskaavailun vuotaminen julkisuuteen harmittaa erityisen paljon. Vanhastaan tiedetään, että kaikki julkisuudessa esitetyt pienetkin vihjailut autoveroon tulevista muutoksista pysäyttävät uusien autojen myynnin tai ainakin hiljentävät sitä tuntuvasti.

Heikki Kuitunen saattaisi olla kovinkin mielellään tällaisen uudistuksen kannalla, merkitsisihän se autojen verotuksesta saatavien verotuottojen huimaa nousua. Lisäksi automyynnin heilahtelut vaikuttaisivat niihin paljon nykyistä vähemmän. Kuitunen on tosin henkeen ja vereen rekisteröintiveron vankkumaton kannattaja.

Isoveli valvoo

Uusi verotusmalli edellyttäisi autojen varustamista gps-satelliitteja hyödyntävien laitteiden asentamista jokaiseen autoon. Sen avulla tallennettaisiin autojen liikkeet. Tekniikka on vielä hakusessa, joten tähän perustuva verotusmalli ei voi tulla käyttöön aivan lähiaikoina.

Toinen ongelma on järjestelmän perustana oleva tietojen keruu. Periaatteessa se loukkaa autonkäyttäjien yksityisyyttä. Itä-Saksan Stasikaan ei pystynyt yhtä tarkkaan kansalaistensa valvontaan kuin tämä mm. liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) innolla ajama järjestelmä.

On hieman kyseenalaista, pitäisikö jonnekin valtion hallinnoimiin tiedostoihin taltioida tarkat tiedot siitä, missä ja milloin kansalaiset autoillaan liikkuvat. Vaikka järjestelmä luvataan kehittää sellaiseksi, että tiedot hävitetään veron määräämisen jälkeen, ei voida olla täysin varmoja siitä, etteivät ne sittenkin tallennu johonkin varmuuskopioon.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.