Onko autossasi homepommi? Näin selvität

22.05.2015 | TL-verkkotoimitus
Onko autossasi homepommi? Näin selvität

Siitepölykaudella auto voisi toimia puhtaan hengitysilman keitaana. Turhan moni kuitenkin päästää auton raitisilmasuodattimen huonoon kuntoon, jopa homehtumaan, varoittaa korjaamoketju.

Autoasi keräsi vinkit huonosti toimivan raitisilmasuodattimen tunnistamiseen.

Auton raitisilmasuodattimen tehtävä on pitää auton sisäilma hengityskelpoisena.

Uusi suodatin pystyy pitämään yli 90 prosenttia ulkopuolisista epäpuhtauksista poissa auton matkustamosta, mutta epäpuhtauksien kertyessä suodatin alkaa hiljalleen tukkeutua.

”Kun suodatin täyttyy ulkopuolelta kertyvästä liasta, läpi pyrkivä ilma rasittaa sitä entistä enemmän”, sanoo Autoasin teknisen palvelun päällikkö Pekka Alanko tiedotteessa.

"Lopulta suodatin ei enää pysty suodattamaan sisään tulevaa ilmaa ja hieno hiekka, siitepöly, pienhiukkaset ja muut haitalliset epäpuhtaudet leviävät rasittamaan matkustajien hengityselimistöä sekä auton ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmää"

Homeitiöt suoraan sisälle

Pitkään vaihtamatta muhineesta suodattimesta kehittyy pidemmän päälle myös otollinen kasvualusta homeelle.

Talven ja kevään märillä keleillä raitisilmasuodatin kostuu, ja ennen pitkää ilmojen lämmetessä suodattimen poimuihin alkaa pesiytyä homerihmastoa. Suodattimesta homeitiöt pääsevät suoraan sisälle autoon ja hengitysilman sekaan.

”Mekaanikkomme ovat tehneet suodattimista monenlaisia löytöjä homeesta hiirenpesiin”, Alanko kertoo.

Suodatin vaihtoon

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Korjaamoketju suosittelee suodattimen vaihtoa kahdesti vuodessa.

Samalla se muistuttaa, että suodatintyyppien välillä on eroja. Hintaero tavallisen paperisuodattimen ja aktiivihiilisuodattimen välillä jää tosin yleensä muutamaan kymmeneen euroon.

"Yksi vaihtokerta on helppo hoitaa määräaikaishuollon yhteydessä. Toinenkaan vaihto ei tule kalliiksi vaikka sen hoitaisi varta vasten korjaamolla", Alanko neuvoo.

"Ammattilainen selviää työstä tyypillisesti alle puolessa tunnissa, eli suodattimen vaihto maksaa kokonaisuudessaan muutamia kymppejä.”

Näin tunnistat huonosti toimivan raitisilmasuodattimen

Alangon mukaan tukkeutunut suodatin on helppo huomata.

1. Outo haju ja tunkkainen ilma. Suodattimen tukkeutuessa sisäilma käy helposti tunkkaiseksi eikä tilanne helpotu tuulettimen tehoa nostamalla. Varsinkin pitkillä ajomatkoilla huono ilma voi myös väsyttää.

2. Sinnikäs huurtuminen. Kun ilma kulkee heikosti, auto alkaa huurtua helposti vähänkin kostealla kelillä. Huono näkyvyys on iso riski myös liikenneturvallisuudelle.

3. Puhallustehon heikkeneminen. Pahasti tukkoon menneen suodattimen tunnistaa siitä, että puhallusteho heikkenee ratkaisevasti, kun ilma ei yksinkertaisesti enää pääse suodattimeen kertyneen kuonan läpi. Tämän oireen ilmaantuessa vaihtoon alkaa olla jo kiire, sillä tukkoinen suodatin rasittuu nopeasti ja on pahimmillaan vaarassa repeytyä rikki.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.