Opel lyö Ampera-e-sähköautollaan kovat luvut tiskiin – 204 hv, 360 Nm ja 320 km

25.08.2016 | Max Lange
Opel lyö Ampera-e-sähköautollaan kovat luvut tiskiin – 204 hv, 360 Nm ja 320 km

Opel on antanut lisätietoja vuoden 2017 kesällä Eurooppaan rantautuvasta täyssähköautostaan Ampera-e:stä.

Pariisin autonäyttelyssä syyskuussa virallisesti esiteltävä Ampera-e jakaa perustekniikkansa GM-konsernisisar Chevrolet Boltin kanssa. Auto on kehitetty suoraan alusta alkaen täyssähköautoksi, eikä se jaa tekniikkansa minkään muun polttomoottoriauton kanssa.

Opelin mukaan Ampera-e:n sähkövoimalinja tuottaa tämän kokoluokan arkiautoksi varsin messevät suorituskykyarvot. Teho autosta irtoaa 204 hevoisvoimaa. Vääntöä on tarjolla dieselmäiset 360 Nm, ja se on tarjolla tietenkin heti liikkeelle lähdettäessä.

Opel paukuttaa henkseleitään, että 0–50 km/h kiihdytys sujuu vain 3,2 sekunnissa. Maantievauhdin kiihdytys 80-120 km/h nopeuteen tapahtuu sekin varsin kunnioitettavassa 4,5 sekunnissa. Huippunopeutta autolle kertyy vain sähköautomaiset 150 km/h.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

GM on onnistunut taikomaan sähkö-Opeliin varsin ajanmukaista ja kilpailukykyistä tekniikkaa. Esimerkiksi auton akuston kapasiteetti on 60 kWh, mikä on linjassa esimerkiksi tällä hetkellä edullisimman Tesla Model S:n kanssa. Ampera-e:lle luvataankin todellista käytettävissä olevaa ajomatkaa noin 320 km.

Mielenkiintoista onkin, mille tasolle Opel saa Ampera-e:n hinnan puristettua Euroopassa. Toistaiseksi Opel ei ole hiiskunut auton hinnoittelusta mitään. Verrokkina voisi pitää BMW i3:sta, jonka hinnat Suomessa starttaavat noin 39 000 eurosta. Opelin ei tarvitse myöskään pistää hintoihinsa premium-lisää.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.