Opel Monza – unelmille siivet antava konsepti

31.01.2014 | Bernd Stegemann / AMS

Monza Concept ei pääse koskaan siinä muodossa tuotantoon kuin se esiteltiin Frankfurtin Autonäyttelyssä. Lokinsiipiovisella autolla on kuitenkin suuntaa näyttävä merkitys Opelille. Sen pitäisi antaa merkille ja mielikuvitukselle siivet sekä olla ennusmerkkinä Opelin loistavasta tulevaisuudesta. Eli astutaanpa Monzan kyytiin.

Kaunein, rohkein ja vetovoimaisin Opel miesmuistiin olisi varmasti halunnut ajaa ihailijansa pyörryksiin vähän toisella tavalla. Ensin sen piti pyöriä päiväkausia Opelin ständillä Frankfurtiss ja avata lisäksi oviansa tablettitietokoneen avulla käytetyllä kauko-ohjauksella, koska messukävijät halusivat nähdä tämän ohjelmanumeron aina vain uudestaan. Monza ei saanut asfalttia 21-tuumaisten pyöriensä alle edes muutaman kilometrin matkalle Frankfurtin messualueelta Opelin Rüsselsheimissa sijaitsevalle tehtaalle, vaan se kuljetettiin sinnekin kuorma-autolla.

IAA:n halli 8:ssa tapahtuneen Monza Conceptin suuren ensi-illan jälkeen se on nyt tyhjässä valkoiseksi rapatussa K48-tehdasrakennuksessa. Auto on vähän ujona nurkassa, ja Monza aavistaa jo puuttuvista rekisterikilvistä, että tänään se ei pääse ajelulle. Edes Monzan luojat, eli muotoilijat Friedhelm Engler ja Boris Jacob eivät ole vielä koskaan saaneet ajaa sillä, vaikka auto liikkuu kaikkien Opelin konseptimallien tavoin omin voimin. Sen sähkömoottori on periaatteessa sama kuin Amperassa, ja uusi maakaasukäyttöinen litran kokoinen kolmisylinterinen kone huolehtii täysistä akuista ja pidemmästä toimintasäteestä.

Näkemys Opelin tulevaisuudesta

Kaikki muu tässä konseptiautossa on ennemminkin tulevaisuuden kuvitelmaa. Monza Conceptin tekemisestä päätettiin kaksi vuotta sitten, kun Opel oli historiansa syvimmässä kriisissä. Se ei siis edusta mitään konkreettista mallia, vaan auto on näkemys Opelin tulevaisuudesta kymmenen vuoden päästä. Monzan pitäisi yhdistää ”saksalainen täsmällisyys, innovatiivinen teknologia, paras mahdollinen taloudellisuus sekä maksimaalinen verkottuminen ympäristön kanssa”, kuten Opelin johtaja Karl-Thomas Neumann muotoilee sanansa. Auton tulisi myös viestiä innostuksesta Opelin brändiä kohtaan sekä firman sisäisesti että ulospäin, ja tuo innostus saa Monzaa katselevan todellakin pauloihinsa.

Kapeilla led-valoilla sekä tunnusomaisella konepellin pokkauksella varustettu auton nokka näyttää voimakkaalta ja päättäväiseltä. Ulommaisten ilmanottoaukkojen bumerangikuvio toistuu myös kylkien etuosassa ja takavaloissa. Muuten Monzassa dominoivat selkeät ja lentävät linjat, joita eivät häiritse sen paremmin tarpeettomat koristeet kuin ulkopeilit tai B-pilarikaan. Muotoilijat ovat saaneet innoituksensa vinttikoirasta, minkä huomaa erityisesti takapyörien etupuolella sisään vedetyistä sivuhelmoista.

Monzan jippo ovat kuitenkin leveät ja pitkälle kattoon asti ulottuvat lokinsiipiovet, jotka aukeavat automaattisesti, kun on painanut sensorikenttää. Ovet mahdollistavat yllättävän mukavan pääsyn jopa auton takapenkille. Monza ei ole erityisen suuri coupé vuosina 1977-1986 tehdyn samannimisen sarjatuotantomallin tavoin, eli se on 4,69 metriä pitkä ja 1,31 metriä korkea. Tästä huolimatta autossa pitäisi olla ilmavat sisätilat neljälle aikuiselle ja 500 litran tavaratila. Monzaan sisään astuminen ja ensimmäiset kylmät tyypit osoittavat, että tässä on todellakin onnistuttu. Koska sillä päästään siis tien päälle?

Verkottunut ympäristönsä kanssa

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ihan heti autolla ei päästä matkaan, koska jo sen ohjaamo on aika epätavallinen. Autossa istutaan noin 15 senttiä matalammalla kuin normaalisti, ja siinä ei ole tavallisia mittareita tai nappeja. Melkein koko kojelautaa voi myös käyttää kuvaruutuna. Yhteensä 18 led-projektorin avulla saadaan ensimmäistä kertaa luotua autossa oleva monitoiminäyttö, jolle saa näkyviin yleisiä ajoon liittyviä tietoja sekä kaikki tarjolla olevat infotainment-palvelut tai puhtaasti koristeellisia elementtejä. Sitä voi käyttää ratin, puheohjauksen tai älypuhelimen kautta.

Älypuhelimen avulla saadaan toteutettua myös verkottuminen ympäristön kanssa, jossa on kolme eri tasoa. Ensimmäinen toimintanappi ”me” keskittää multimediatarjonnan täysin kuskin ympärille, ja toinen vaihtoehto ”us” antaa matkustajille pääsyn omiin tiedostoihin ja verkkoihin auton oman järjestelmän kautta. Kolmas, eli ”all”-asetus mahdollistaa kommunikoinnin kaikkien Internetin käyttäjien kanssa. Näin esimerkiksi reittisuunnitelmansa voi laittaa nettiin, jos haluaa kyytiläisiä. Tämä on carsharingin uusi muoto ja Opelin mukaan aivan uudenlainen yhdistävä tekijä ihmisen ja koneen välillä.

Perinteisiä yhteyksiä ulkomaailmaan on sen sijaan vähennetty entisestään, koska ulko- ja sisäpeilien sijasta kamerat näyttävät takana olevaa

liikennettä ja heijastavat kuvansa kojelaudan yläreunaan. Lisäksi sivuikkunat ovat kiinteät, koska kukaan ei maksa enää kymmenen vuoden päästä tie- tai muita maksuja käteisellä tai kortilla, vaan se tehdään tietokoneen avulla. Tämän käytännöllinen sivuvaikutus on se, että ikkunoiden laskumekanismista luopuminen tuo mukanaan selvästi lisää tilaa kyynärpäille ja isot, jakamattomat ikkunapinnat.

Istuudumme siis vaaleaan ja kevyen näköiseen sisustaan, suljemme lokinsiipiovet napin painalluksella ja säädämme kiinteiden etuistuinten sijasta ratin ja polkimet oikeaan asentoon. ”Halusimme tarjota takapenkkiläisille aina yhtä paljon polvitilaa”, kuuluu perusteluna tälle ratkaisulle. Tietysti myös Advanced Designerit Engler ja Jacob tietävät, että tällaisilla ratkaisuilla ei ole juuri mahdollisuuksia päästä myöhempiin sarjatuotantoautoihin, mutta ”materiaalin ja toimintojen tutkiminen on suuntaa antavaa”.

Osoituksena tästä saamme jopa vetää vaihdekepin D-asentoon ja laittaa oikean jalan kaasupolkimelle. Opelin väen pelokkaiden katseiden saattelemana tämä käsintehty yksittäiskappale lähtee isossa tehdashallissa äänettömästi liikkeelle. Se kiihtyy suorilla 30 km/h:n nopeuteen asti ja saa kuskinsa mutkissa viimeinkin omin voimin pyörryksiin. Täytyy vain toivoa, että Monza ei kaikista puheista huolimatta jäisi yksittäiskappaleeksi.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.