Päästöhuijaus: Näin autot korjataan – VW: "Tavoitteena, että kulutus ja tehot eivät muutu, mutta ei voida vielä vahvistaa"

26.11.2015 | TL-verkkotoimitus
Päästöhuijaus: Näin autot korjataan – VW: "Tavoitteena, että kulutus ja tehot eivät muutu, mutta ei voida vielä vahvistaa"

Volkswagenin mukaan selvitys joitain dieselmalleja koskevan päästöhuijauksen ratkaisemiseksi etenee, ja konserni on esitellyt 1,6-litraisten ja 2,0-litraisten EA 189 -moottorien tekniset korjaustoimenpiteet Saksan viranomaiselle (KBA). KBA on tarkastanut ja vahvistanut ne.

VW:n mukaan teknisten toimenpiteiden toteuttamisen jälkeen autot täyttävät voimassa olevat päästönormit. Nyt kerrotut toimenpiteet eivät koske Yhdysvaltojen ja Kanadan markkina-alueita.

Suurimmalle osalle päästöskandaalin piiriin kuuluvista automalleista on nyt siis määritelty korjausratkaisu. 1,2-litraisten dieselmoottoreiden osalta lopullinen tekninen ratkaisu saadaan marraskuun lopulla, ja se sisältää todennäköisesti ohjelmistopäivityksen.

Näin autot korjataan:

  • 1,6-litraiseen EA 189 -moottoriin asennetaan ilmanvirtausohjain. Se on ritilä, joka lievittää pyörteistä ilmavirtausta ilmamassamittarin edellä ja parantaa näin ilmamassamittarin mittaustarkkuutta merkittävästi. Ilmamassamittari määrittää kulloinkin läpäisevää ilmamassaa. Tämä arvo on moottorinohjauksen kannalta hyvin tärkeä ihanteellista palamista ajatellen. Lisäksi moottoriin tehdään ohjelmistopäivitys. Näiden autojen teknisten toimenpiteiden toteuttaminen kestää todennäköisesti alle tunnin.
  • 2,0-litraisiin moottoreihin tehdään ohjelmistopäivitys, ja tämä toimenpide kestää noin puoli tuntia.

Volkswagenin mukaan teknisten toimenpiteiden tavoitteena on voimassa olevien päästörajojen saavuttaminen siten, ettei moottorin tehoon, kulutukseen tai ajokäyttäytymiseen tule muutoksia. Koska kaikki mallivaihtoehdot on kuitenkin vielä mitattava, näiden tavoitteiden saavuttamista ei voida tällä hetkellä vahvistaa lopullisesti.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tavoitteena on, että ajoneuvoja aletaan korjata tammikuusta 2016 alkaen takaisinkutsukampanjalla. Tämänhetkisen arvion mukaan takaisinkutsukampanja kestää vuoden 2016 loppuun saakka.

Volkswagenin menettelytapaan pohjautuen myös muut konsernin merkit – Audi, Seat, Skoda ja Volkswagen-hyötyautot – suunnittelevat vastaavia toimenpiteitä niille ajoneuvoilleen, joita tämä tapaus koskettaa.

Lisää aiheesta

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.