Päästöskandaali: Volkswagenin kootut selitykset – TL-analyysi

10.12.2015 | Lauri Larmela Niko Rinta
Päästöskandaali: Volkswagenin kootut selitykset – TL-analyysi

Volkswagen kertoi torstaina tuoreimpia tietoja päästöskandaalista. Tätä sivua päivitettiin tiedotustilaisuuden edetessä.

Voit katsoa pressitilaisuuden tallenteen Tuulilasin netistä.

Lauri, Volkswagen kertoi, että CO2-päästölukemista noussut kohu koskettaa ennakoitua pienempää määrää autoja. Mitä tämä tarkoittaa Volkswagenin mallien omistajille?

Sisäisten tutkimuksien mukaan melkein kaikki VW:n malliversiot vastaavat alun perin myydä normaaliin tapaan ilman rajoituksia. Volkswagen lupaa, että jouluun mennessä puolueeton taho tutkii autot. Alkuperäinen arvio CO2-tapauksen piiriin koskevista autoista oli noin 800 000, mutta nyt poikkeavuuksia CO2-arvoissa löydettiin yhdeksästä malliversiosta, joiden vuotuinen tuotantomäärä on noin 36 000 autoa. Se vastaa noin 0,5 prosenttia Volkswagen-henkilöautojen määrästä. VW:n mukaan autojen kulutuslukemat eivät siis muutu eikä määriteltyjä CO2-arvoja. Volkswagenin mukaan se tarkoittaa, että kyseisiä autoja voidaan autojen tekninen korjaus ole tarpeellista. On muuten huomioitava, että tämä kaikki yllä oleva koskee ainoastaan Eurooppaa, ja esimerkiksi ja Yhdysvaltojen ja Kanadan tapauksesta on rajattu tästä ulos.

VW:n mukaan ykköstavoite on palauttaa asiakkaiden luottamus. Miten se tehdään?

Keskitetystä johdosta siirrytään hajautettuun järjestelmään, ja henkilövaihdokset ovat VW:n mukaan välttämättömiä, jotta uusi organisaatio saadaan toimimaan. Annetaan uusille kyvyille mahdollisuus. Ovat pitäneet osakkeenomistajiin tiivistä yhteyttä, kuten kerroimme jo eilen. Toimintakyky on yhtiön mukaan säilytetty turbulenssista huolimatta. VW:n mukaan kaikki asiat aiotaan selvittää avoimesti, ja henkilöiden asemalla tai tehtävillä ei ole merkitystä, kun syyllisiä selvitetään. Juridiset vastuut kerrotaan yhtiökokouksessa huhtikuussa. "Haluamme varmistaa, että vastaavaa ei enää tapahdu". Tämä tehdään muuttamalla prosessit sellaisiksi, että yksittäinen henkilö ei pysty vastaavaa huijausta organisoimaan.

Näkyykö tämä käytännön työssä?

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

VW ottaa päästöjen seurantaan avuksi ulkopuolisen kolmannen tahon, ja päästömittaukset tehdään tulevaisuudessa labran lisäksi tien päällä.

Entä dieselit eli korkeat typenoksidipäästöt, josta koko tämä hässäkkä lähti liikkeelle. Saatiinko siihen tänään selkoa?

Sehän jo tiedetään, että viranomaisten kanssa on sovittu korjaustoimenpiteistä ja niiden on tarkoitus alkaa tammikuussa 2016. työ jatkuu läpi vuoden. Nyt kerrottiin sen verran lisää, että kyseessä on useiden tapahtumien ketju, johon ei puututtu. Volkswagen tunnusti, että annetussa aikataulussa ja budjetissa ei pystytty valmistamaan teknologiaa, jolla olisi päästy vaaditulle NOx-päästötasolle USA:ssa. Paine tuli tietääkseni silloiselta toimivalta johdolta, joka on jo osittain siis vaihdettu. Se, miten asia korjataan USA:ssa selviää myöhempänä ajankohtana, kun viranomaiset ovat ensin hyväksyneet korjaustoimepiteet.

Miltä Vokswagenin tulevaisuus näyttää?

Yhtiö pyrkii ottamaan kriisin mahdollisuutena. Lisäksi sen johdon mukaan työntekijöiden tahtotila muutokselle on muutenkin kohdallaan. Uuden strategian mukaan muun muassa hallinnossa siirrytään keskitetystä hajautettuun malliin ja brändit ja maantieteelliset markkina-alueet saavat itsenäisemmän aseman. Tavoitteena on joustavuus ja ketteryys, ja se saavutetaan osittain johdon uudelleen organisoinnilla. Uusi organisaatio on tikissä vasta vuonna 2017, mutta ainakin tahtotila on selvä, se on tullut vahvasti esille viimeisen tunnin aikana - usko työntekijöiden osamiseen on kova.

Loppuun vielä, mitkä ovat VW:n uudet tavoitteet, ja miten ne saavutetaan?

Strategiassa kolme pääkohtaa: digitalisaatio, pitkäjänteisyys, tinkimättömyys. VW aikoo tuoda 20 uutta sähkö- ja pistokehybridimallia vuoteen 2020 mennessä, ja yhtiön uusi strategia esitellään ensi vuoden puolessa välissä ja se kantaa vuoteen 2025. Yhtiö haluaa olla eturintamassa tarjoamassa koko maailmalle uusia liikkumisen muotoja ja etsiä uusia ratkaisuja ennakkoluulottomasti.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.