Paikan päällä: Audi RS Q3 viimeisissä säätötesteissä

20.09.2013 | Jens Dralle / AMS
Paikan päällä: Audi RS Q3 viimeisissä säätötesteissä

Audin Quattro GmbH piiskaa vähän ennen sarjatuotannon aloittamista ensimmäistä RS-logolla varustettua maasturiaan vielä muutaman kierroksen verran Nürburgringin Nordschleifella.

Audin urheilumalliosaston kehitysjohtaja Stephan Reil syöksyy noin 190 kilometrin tuntivauhtia Fuchsröhreä alas 2,5-litraisen viitoskoneen matalan murinan saattelemana.

Miksi maasturista sporttiversio?

 ”Ei voida kieltää, että SUV:t ovat muodissa. Ja Q3:n myötä Audilla on suhteellisen pieni ja kevyt auto, josta saa tehtyä hyvinkin meidän näkemyksemme mukaisen aidon RS:n”, Reil selittää.

Lisäksi uusi malli oli suhteellisen helppo toteuttaa sen ansiosta, että autossa on monia yhteisiä osia Quattro GmbH:n muiden tuotteiden kanssa.

Pakotettua vaatimattomuutta

Esimerkiksi jarrut ovat peräisin RS5:stä ja TFSI-moottori käytännössä muuttumattomana TT RS:stä sekä RS3:sta. 340:stä 310 heppaan laskenut teho johtuu uudesta pakoputkistosta, jossa on vain yksi putkenpää. Onko se merkki uudesta vaatimattomuudesta? Reil kieltää tämän ja kertoo, että kaksipäiselle putkistolle ei jäänyt enää tilaa, koska auton akku piti sijoittaa peräpäähän.

Auto ei silti tunnu alitehoiselta. Turbokone tuottaa tuttuun tapaan 420 newtonin maksimivääntönsä jo 1500 kierroksen kohdalla, ja se jakaa voimansa hydraulisen ja sähköisesti ohjatun lamellikytkimen kautta kaikille neljälle pyörälle. Vaikka 4,41 metrin mittainen SUV painaa yli 1,7 tonnia, suorasuihkutteinen kone taistelee sitkeästi auton painoa vastaan. DQ 500 -koodinimellä tunnetun kaksoiskytkinvaihteiston pitää lyödä vaihteita nopeasti sisään.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös arkikäyttöön

Reil kääntää tyytyväisenä pientä sporttirattia, kun hän on juuri tykittänyt RS Q3:n Adenauer Forstin sisäänajon vasemman kanttarin yli ja ohjailee sitä nyt mutkien läpi.

Normaalilla RS-alustalla ja 20-tuumaisilla pyörillä varustettu prototyyppi kallistelee 25 millin madalluksesta huolimatta kuitenkin selkeästi enemmän kuin RS3. Se on edelleen SUV, jonka pitäisi sopia myös arkikäyttöön.

”Siitä huolimatta se on tarkka ajaa”, Reil vakuuttaa ja nostaa kuin sanojensa vakuudeksi Kallenhardissa kevyesti kaasua, jolloin RS Q3:n perä irtoaa dynaamisesti.

Kehitysjohtaja on kuitenkin siitä vähän pahoillaan, että iskunvaimentimien erilaisen mitoituksen vuoksi autoon ei saatu Audin omaa DRC-systeemiä. Se on eräänlainen hydraulinen kallistuksenestojärjestelmä, jossa iskunvaimentimet on yhdistetty toisiinsa ristikkäisesti.

Reil painaa taas kaasua ja suuntaa Brünncheniä kohti, jossa seisoo katsojia. Hän kertoo samalla Audin ensimmäisestä RS-logolla varustetusta Q-mallista.

”Olihan se alussa vähän outoa, kun istui näin korkealla ensimmäisillä nopeilla kierroksilla. Mutta nyt se on jo oikein hauskaa.”

Tätähän hän halusi, koska projekti oli hänen ideansa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.