Päivän sana: kevytmetalli

08.10.2014 | Juuso Kallioinen
Päivän sana: kevytmetalli

Jaguar XE:ssä on ensimmäisenä kokoluokassaan alumiinimonokokki eli alumiinista valmistettu itsekantava kori.

Maalaamattoman kokonaisen korin painoksi ilmoitetaan 342 kg.

Uuden korirakenteen kerrotaan olevan 20 % jäykempi kuin XF-mallissa. Alumiiniosista 70 % on 6000-sarjan alumiinia ja loput 5000-sarjan materiaalia.

Lujuudeltaan suuremman 6000-laadun laajamittaisella käytöllä materiaalien seinämävahvuuksia on voitu pienentää. Korin pitää kasassa 2 722 niittiä ja 115 metriä liimasaumaa.

XE on myös maailman ensimmäinen auto, jossa käytetään kierrätetystä materiaalista valmistettua RC 5754 -alumiinia. Mm. ovien palkit ja korin luukut konepeltiä lukuun ottamatta ovat vielä terästä. Törmäysrakenteissa materiaalina on AC 300 -alumiini, jalankulkijoiden törmäysrakenteissa magnesium.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pyöräntuenta on toteutettu edessä päällekkäisin kolmiotukivarsin. Urheiluautomainen ratkaisu onkin lainattu F-Type-mallista. Takapäässä ripustuksista vastaa Integral Link -nimellä kulkeva monivarsituenta. Vastaavaa ei ole Jaguarissa nähty, mutta rakenne muistuttaa kovasti esimerkiksi Range Rover Sportissa olevaa tuentaa. Myös alustan materiaaleista suurin osa on alumiinia.

XE:n korirakenne on erittäin mielenkiintoinen. Kun ilmoitettu painojakauma nelisylinterisillä moottoreilla on tasan 50/50 etu- ja taka-akselien välillä, lupailee se hyvää myös ajettavuuden suhteen.

Jaguar XE:n laajempi esittelyjuttu Tuulilasissa 13/2014, joka ilmestyi 2.10.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.