Pakettiautouutuus Stuttgartista – turvallisuus ja muunneltavuus etusijalla

30.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Mercedes Benz Vito tuo lisää muunneltavuutta, suorituskykyä ja turvallisuutta pakettiauto- ja tila-automallistoihin. Suomessa marraskuussa.

Muunneltavuus: Yksi ajoneuvo sopii kaikkiin tarpeisiin

Mercedes-Benzin uusi Vito on ratkaisu jokaiseen kuljetustarpeeseen: vaativan ammattilaisen työkaluksi, kaupan luotettavaksi tavarantoimittajaksi, nopeiden shuttle-palveluiden hoitajaksi ja hyvin varustetuksi tilataksiksi.

Vitosta on tarjolla kolme eri pituusvaihtoehtoa: 4895 mm, 5140 mm sekä 5370 mm. Kukin niistä on 140 mm pidempi kuin edeltävä versio. Akselivälit ovat ennallaan eli 3200 mm tai 3430 mm.

Vito-mallistoon kuuluvat Suomessa Vito-pakettiauto ja Vito Tourer kahtena versiona: Vito Tourer Pro ja Vito Tourer Select. Painoluokat vaihtelevat Suomessa 3050–3200 kilon välillä. Suurin kuljetuskapasiteetti on takavetoisessa Vito-pakettiautossa, johon mahtuu hyötykuormaa jopa 1369 kiloa. Tavaratilan koko vaihtelee auton koosta riippuen 5,5–6,6 neliömetriin.

Ulkonäkö: Muotoilu ja käytännöllisyys käsi kädessä

Vitolle luovat ilmettä voimakkaasti muotoiltu keula näyttävine etusäleikköineen, V-kirjaimen muotoon taivutetut etuvalot sekä nuolimaisesti kaartuva konepelti.

Dynaaminen ulkonäkö paitsi liittää Viton Mercedes-Benzin muuhun tavara-autoperheeseen, myös pienentää ilmanvastusta ja kulutusta. Ilmanvastusta kuvaava Cd-arvo on vain 0.32. Valmistuksen korkeasta laadusta kertovat korin kapeat ja täsmälliset liitokset ja saumat.

Matkustamo tarjoaa aikaisemmin enemmän tilaa ja väljyyttä. Kokonaan uudelleen suunniteltu kojelauta on esimerkillisen käytännöllinen ja ergonominen. Lisäksi sen ulkonäkö ja materiaaliset ovat tässä autoluokassa poikkeuksellisen korkealaatuisia.

Voimansiirto: Tarjolla etu-, taka- ja nelivetoiset versiot

Uusi Mercedes-Benz Vito on luokassaan ensimmäinen ajoneuvo, josta ovat saatavana sekä etu-, taka- että nelivetoiset malliversiot. Etuvetoratkaisu pienentää Viton omapainoa ja on erityisen sopiva, kun autolla kuljetetaan vain kevyitä kuormia. Takaveto sopii mainiosti, kun kuljetustarpeet kasvavat ja Vitolla esimerkiksi vedetään raskaita perävaunuja.

Neliveto tarjoaa optimaalisen pidon vaikeissa olosuhteissa, kun Vitoa käytetään maastossa ja päällystämättömillä teillä. Nelivetoisenakin Viton korkeus säilyy kuitenkin samana kuin etu- ja takavetomalleissa.

Moottorit: Kaksi turbodieseliä ja viisi eri teholuokkaa

Viton etuvetoversioissa käytetään poikittain sijoitettua, kompaktia nelisylinteristä ja iskutilavuudeltaan 1,6-litraista dieselmoottoria (OM 622). Sen tehovaihtoehdot ovat:

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

  • Vito 109 CDI: 65 kW (88 hv)/3800 rpm; 230 Nm/1500–2000 rpm
  • Vito 111 CDI: 84 kW (114 hv)/3800 rpm; 270 Nm/1500–2500 rpm

Viton toinen moottorivaihtoehto on nelisylinterinen, 2,15-litrainen dieselmoottori (OM 651) kolmessa teholuokassa:

  • Vito 114 CDI: 100 kW (136 hv)/3800 rpm; 330 Nm/1200–2400 rpm
  • Vito 116 CDI: 120 kW (163 hv)/3800 rpm; 380 Nm/1400–2400 rpm
  • Vito 119 BlueTec: 140 kW (190 hv)/3800 rpm; 440 Nm/1400–2400 rpm

Vito 119 BlueTec on ensimmäinen Euro 6 –päästötason moottori tässä ajoneuvoluokassa. Polttoaineenkulutus on laskenut keskimäärin 20 prosenttia aikaisempaan Vito-sukupolveen verrattuna. Pienimmillään keskikulutus on ainoastaan 5,7 litraa /100 km Vito 116 CDI BlueEfficiency-mallissa. Käytön taloudellisuutta lisäävät entisestään malliston pitkät huoltovälit (40 000 km/2 vuotta).

Vitossa on vakiona 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Tarjolla on myös 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto momentinmuuntimella (valinnaisvaruste Vito 114 CDI - ja Vito 116 CDI –malleihin, vakiovaruste Vito 119 CDI BlueTec- ja Vito 4x4-nelivetomalleissa). Automaatin yhteydessä on myös Eco start/stop-pysäytystoiminto.

Turvallisuus: Vito Tourerissa jopa kahdeksan turvatyynyä

Uusi Mercedes-Benz Vito määrittelee uusiksi ajoneuvoluokkansa turvallisuustason. Aktiivisen turvallisuuden perustana ovat tarkan täsmällinen ohjaus, Adaptive ESP –ajovakauden hallintajärjestelmä sekä tehokkaat levyjarrut jokaisessa pyörässä.

Viton tavara-autoversio on luokkansa ainoa automalli, jossa kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt ja turvavyön muistuttimet kuuluvat vakiovarusteisiin. Vito Tourer Pro ja Vito Tourer Select –malleihin kuuluvat myös ikkuna- sekä sivuturvatyynyt, ja myös takaistuimet voidaan haluttaessa varustaa ikkunaturvatyynyillä. Näin Toureriin saa enimmillään jopa kahdeksan turvatyynyä ensimmäistä kertaa tässä autoluokassa.

Viton vakiovarusteisiin kuuluvat Attention Assist –vireystila-avustin, sivutuuliavustin sekä rengaspaineen valvontajärjestelmä. Valinnaisvarusteena autoon saa esimerkiksi aktiivisen pysäköintiavustimen, katveavustimen ja kaista-avustimen.

Normaalien halogeenivalojen sijaan autoon voi valita myös älykkään ILS-valojärjestelmän, jossa suuntavilkut, huomiovalot ja lyhyet ajovalot on toteutettu led-tekniikalla eivätkä oman ajoneuvon valot häikäise vastaantulevaa liikennettä.

Suomi: Uusi Vito saapuu syksyn aikana

Mercedes-Benzin uuden Vito-malliston hinnat Suomessa vahvistetaan syyskuussa ja auto lanseerataan Suomessa marraskuussa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.