Pala pikku-Rellujen historiaa – katso hellyttävät kuvat

22.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Uuden Renault Twingon esittelyn kunniaksi ranskalaismerkki on julkaissut pienen tekstipätkän erilaisten pikku-Renaultien historiasta.

1946: Renault 4 CV – ensimmäinen pieni Renault, joka vetosi massoihin

Sota on ollut ohi jo muutaman kuukauden, ja Eurooppa aloittaa uudelleenrakentamisen. Ihmiset voivat taas miettiä omaa tulevaisuuttaan.

Renault 4 CV oli täydellinen ratkaisu heille, jotka halusivat päästä nauttimaan uudesta vapaudesta. Ranskalaiset insinöörit olivat suunnitelleet takamoottorisen auton salaa sodan aikana. Autossa oli tilaa koko perheelle ja heidän matkatavaroilleen.

Uuden mallin kilpailukykyinen hinta mahdollisti auton omistamisen isolle osalle ranskalaisista. 4 CV edusti nimenomaan sodanjälkeisiä vuosia, jolloin yksinkertainen konstailuttomuus oli valttia.

1961: Renault 4L – "Tipparellu"

Sotavuosien jälkeinen kasvu on alkanut. Talous on paranemassa, uusia innovaatioita keksitään ja elintaso nousee kohisten. Ihmisillä on nyt varaa kodinkoneisiin ja autoihin, he käyvät ulkona ja matkustelevat.

Juuri tällaisille perheille Renault kehitti 4L:n. Autosta tulee legendaarinen sen vallankumouksellisen ja käytännöllisen takaluukun ansiosta, johon oli helppo lastata koko perheen matkatavarat.

Tipparellu oli merkin ensimmäinen auto kaikkiin elämäntilanteisiin, ja autoa myytiin yhteensä yli kahdeksan miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti vuosien 1961–1993 välisenä aikana.

Suomalainen lempinimi Tipparellu sai alkunsa maahantuojan Oy Autorex Ab:n automallin mainonnassa käyttämästä iskulauseesta ”Ei rasvaa, ei vettä, vain tippa bensaa”.

1972: Renault 5 – auto ajan henkeen

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Moraalikäsitykset ovat löystyneet vuoden 1968 tapahtumien jälkeen. Suurin osa eurooppalaisista nauttii lisääntyneestä vapaa-ajan aktiviteeteista ja matkailu lisääntyy.

Tämä euforinen aikakausi oli kuitenkin tulossa päätökseensä vuonna 1973, jolloin iski maailmanlaajuinen öljykriisi. Renault 5 oli pienen kulutuksensa (4,5 l/100km 90 km/h vauhdissa) takia täsmäase öljykriisin jälkeiseen aikakauteen.

Renault 5 oli uudenlainen pienauto, jossa oli ystävällinen ilme, monikäyttöisyyttä ja käytännöllisyyttä. Auto julkaistiin vuonna 1972, ja se löysi heti oman kohdeyleisönsä. Ostajista jopa 31 prosenttia oli naisia ja 35 prosenttia alle 30-vuotiaita.

80-luvun puolessavälissä Renault korvasi 5:n Super Five-mallilla. Autoja valmistettiin yhteensä 8,5 miljoonaa kappaletta vuosien 1972–1996 välisenä aikana. Kyseisestä pikku-Renaultista historiaan jäivät myös legendaariset R5 Alpine- ja R5 Turbo -sporttiversiot.

1993: Renault Twingo – auto, joka kestää kriisitkin

Kriisi jatkuu, talous on vaikeuksissa pörssiromahduksen vuoksi ja polttoaineen hinta on nousussa. Kuitenkin Berliinin muuri on juuri murtunut, joka mahdollistaa uudenlaisen tulevaisuuden Euroopalle.

Ja sitten saapui Twingo, joka oli täysin kaupunkiolosuhteisiin suunniteltu auto ja ravisutti automaailmaa. Twingo julkaistiin vain yhdellä moottori- ja varusteluvaihtoehdolla ja neljällä eri värillä. Auto laittoi heti hymyn kaikkien huulille. Twingon hauska nimi koostuu sanoista "twist", "swing" ja "tango".

Twingossa oli iloinen katse, uniikki muotoilu, todella lyhyt keula ja tilava ohjaamo. Auto oli hitti heti vuoden 1993 julkaisustaan lähtien, ja vei Renaultin ehjänä läpi silloisien kriisien.

Teksti on vapaa suomennos Renaultin englanninkielisestä lehdistötiedotteesta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.