Pariisi: Uudelta Opel Corsalta odotetaan paljon – "menestyksen pitäisi olla varma"

03.10.2014 | TL-verkkotoimitus
Pariisi: Uudelta Opel Corsalta odotetaan paljon – "menestyksen pitäisi olla varma"

Urheilutermein voidaan kuvailla, että uusi viidennen sukupolven Opel Corsa on valmiina ottelemaan kaikkia kilpailijoitaan vastaan. Näin juhlallisesti Opel julistaa tiedotteessaan.

Ja jatkaa: "Taustana on 32 vuoden ja yli 12 miljoonan auton kokemus. Kun siihen lisätään uudet modernit moottorit ja vaihteistot ja täysin uudet alustan rakenteet, pitäisi menestyksen olla varma."

Corsan ohjaamo on valmistajan mukaan materiaaleiltaan, varusteiltaan ja tiloiltaan luokan huippua. Lisäksi soppaan on heitetty moderni tietoviihdejärjestelmä ja monipuolinen turvavarustelu.

Mallin alusta on täysin uudistunut, ja painopistettä on saatu 5 mm alemmaksi. Lisäksi apurunko edessä on aiempaa jäykempi ja jousitusgeometria on suunniteltu uudelleen. Corsan kori ei valmistajan mukaan enää kallistele yhtä paljon kuin ennen, minkä lisäksi ohjaustuntuma on parantunut.

Uusia koneita

Corsan tärkeimmät moottorit ovat Opelin uudet kolmesylinteriset 1,0-litraiset suorasuihkutusturbot.

Fyysiseltä kooltaan pienet moottorit asettavat Opelin mukaan luokkaan uudet standardit melun, värinöiden ja käynnin tasaisuuden suhteen. Salaisuutena on vastakkaiseen suuntaan kampiakselin suhteen pyörivä tasapainotusakseli.

Uuden moottorin voi valita 66 kW (90 hv) tai 85 kW (115 hv) tehoisena ja kummankin suurin 170 Nm vääntömomentti saavutetaan jo alhaisella 1 800 r/min käyntinopeudella.

Uusien voimanlähteiden rinnalla jatkavat 1,2- ja 1,4-litraiset nelisylinteriset moottorit. Uutena vaihtoehtona on 1,4-litrainen ahdettu moottori, joka kehittää 74 kW ja 200 Nm (1 850 – 3 500 r/min).

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Corsan 1,3 CDTI -moottori on viidennessäkin sukupolvessa saatavissa 55 kW (75 hv) tai 70 kW (95 hv) tehoisena. Rakenteita on kehitetty ja nyt moottori alittaa Euro 6 -päästörajat. Yhdistetty kulutus on entistä pienempi, sillä kolmiovinen Corsa 70 kW:n tehoisella moottorilla ja käsivalintaisella vaihteistolla selviää 3,2 litralla sadalla ja CO2-päästöt ovat 85 g/km.

Uutta muotoa

Viidennen sukupolven Corsassa muotoihin on tuotu Opelille tyypillisin kyljen kaarin veistoksellisuutta.

Edestä uuden Corsan tunnistaa Opeliksi vaakasuorista jäähdyttäjän säleikön linjoista sekä siipimäisistä led-huomiovaloista. Takaa auto näyttää edeltäjäänsä leveämmältä.

Corsan sisällä selkeät linjat ovat pääosassa ja kuljettajan ergonomiaan on valmistajan mukaan kiinnitetty erityistä huomiota.

Lähes kaikissa varustetasoissa on vakiona IntelliLink-tietoviihdejärjestelmä, jonka 7-tuumainen värillinen kosketusnäyttö hallitsee keskikonsolia.

Vakio turvavarustelun lisäksi Corsaan voi ottaa lukuisia uutta tekniikkaa edustavia järjestelmiä. Park Assist tunnistaa sopivan pysäköintipaikan ja ohjaa auton automaattisesti siihen. Pysäköintiavustimen yhteydessä tulee aina Side Blind Spot Alert, joka varoittaa vieressä näkymättömissä olevista autoista kaistaa vaihdettaessa. Myös muista Opel-malleista tutut etukamera, liikennemerkkitunnistin, kaistavahti, automaattinen valonvaihto ja törmäysvaroitin ovat nyt saatavissa Corsaan.

Viidennen sukupolven Opel Corsa tulee Suomeen vuodenvaihteessa ja sen hinnat ilmoitetaan lähempänä myynnin alkamisajankohtaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.