Pelkkä moderni moottori ei tee autosta ympäristöystävällistä

25.10.2013 | TL-verkkotoimitus
Pelkkä moderni moottori ei tee autosta ympäristöystävällistä

Autoilun ympäristöystävällisyys ei ole kiinni vain uudella teknologialla varustetusta ajopelistä. Myös renkaat vaikuttavat huomattavasti esimerkiksi auton polttoaineenkulutukseen, muistuttaa Nokian Renkaat.

Suurin osa autoilijoista valitsee talvirenkaansa ensisijaisesti turvallisuuden perusteella. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että uusi ja polttoainetehokas auto voi muuttua huonoilla renkailla paitsi turvattomaksi myös energiasyöpöksi, yhtiö varoittaa. Esimerkiksi vanhaa mallia olevien talvirenkaiden polttoainetaloudellisuus on aivan toista luokkaa kuin nykyaikaisten uusien renkaiden. Uusia renkaita ostettaessa kannattaakin kiinnittää huomiota renkaan vierintävastukseen.

"Vierintävastukseltaan paremmat renkaat säästävät polttoainetta jopa puoli litraa sadalla kilometrillä", kertoo tuotekehityspäällikkö Mika Lahtinen Nokian Renkailta tiedotteessa.

Jos talvikaudessa ajetaan noin 10 000 kilometriä, ja 95E10-bensiinin hinta on noin 1,6 euroa litralta, merkitsee se kevyemmin rullaavilla renkailla noin 80 euroa pienempiä käyttökustannuksia. Jos renkaita käytetään neljä vuotta, polttoainesäästöä kertyy noin 200 litraa ja rahaa noin 320 euroa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Renkaan vierintävastukseen vaikuttaa ennen kaikkea renkaassa käytetty kumiseos. Nokian Renkaiden mukaan talvirenkaissa on yleisesti kesärengasta alhaisempi vierintävastus, mikä johtuu pääasiassa voimakkaasti lamelloidusta eli uritetusta pintakuvioinnista, erilaisesta kumiseoksesta ja runkorakenteesta.

Rengasvalinnan lisäksi kannattaa kiinnittää huomioita renkaiden ilmanpaineisiin. Hyvä nyrkkisääntö on, että talvirenkaissa tulee olla 0,2 baria enemmän painetta kuin kesällä, koska kylmässä paine laskee: 10 ˚C lämpötilan muutos vaikuttaa 0,1 bar (10 kPa) renkaan paineessa. Paineet on hyvä tarkistaa kolmen viikon välein.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.