Perävaunun vetäminen ei ole niin helppoa kuin voisi luulla – tarkista myös ajokortti ja auto

31.03.2015 | TL-verkkotoimitus
Perävaunun vetäminen ei ole niin helppoa kuin voisi luulla – tarkista myös ajokortti ja auto

Kevät tuo jälleen satoja tuhansia perävaunuja liikenteeseen. Satunnaisen perävaunun käyttäjän on hyvä kerrata säännöt ja testata ajotaidot ennen tien päälle lähtemistä.

Suomessa on rekisterissä yli 770 000 kokonaismassaltaan enintään 750-kiloista kevytperävaunua. Suuri osa näistä perävaunuista ilmestyy liikenteeseen keväällä mökkikauden alkaessa. Kevytperävaunu on edullinen hankkia tai vuokrata ja sen vetämiseen riittää henkilöautokortti.

B-luokan ajokortilla saa ajaa henkilö- tai pakettiautoa, johon on kytketty kevytperävaunu (max. 750 kg) tai yli 750 kilon painoinen jarrullinen perävaunu, kunhan yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500 kiloa.

Kuljettaja, jolla on BE-luokan ajokortti saa ajaa henkilö- tai pakettiautoa, johon on kytketty kokonaismassaltaan enintään 3500 kilon painoinen perävaunu. Kolmas henkilöauton ajokorttivaihtoehto on B(96), jolla saa ajaa korkeintaan 4250 kilon painoista yhdistelmää.

On kuitenkin hyvä muistaa, että esimerkiksi useimpien henkilöautojen suurimmat sallitut perävaunumassat ovat ajokorttiluokkia pienempiä. Melko harvalla henkilöautolla saa vetää 750 kilon painoista jarrutonta perävaunua tai 3500 kilon painoista jarrullista perävaunua. Kuljettajan pitääkin tarkistaa auton rekisteröintitodistuksesta kuinka suurta kuormaa autolla voi vetää.

”Ajokorttiluokan riittävyys määritellään rekisteröintitodistuksiin merkittyjen suurimpien sallittujen kokonaismassojen perusteella. Perävaunun todellinen paino kuormattuna puolestaan ratkaisee sen, saako kyseisellä autolla vetää vaunua”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen selvittää.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ylikuorman välttämisen lisäksi kuormattaessa pitää kiinnittää huomiota kuorman sijoittamiseen. Kuorma pitää sijoittaa siten, ettei perävaunun aisa nosta vetoauton perää. Aisapainoa pitää olla hieman – ei kuitenkaan liikaa. Kevytperävaunussa suurin sallittu aisapaino on 25-30 kiloa.

”Aisanoste tai liiallinen aisapaino tekevät ajamisesta epävakaata. Väärin kuormattu ajoneuvoyhdistelmä on erittäin vaikea pitää hallinnassa jo taajamanopeuksissa”, Vesalainen sanoo. Kuorma pitää myös sitoa riittävän järeillä, räikkäkiristimin varustetuilla kuormaliinoilla, jotta tavarat eivät pääse liikkumaan.

Perävaunua vedettäessä on tärkeää muistaa, että yhdistelmän suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Risteyksissä pitää huomioida, että vaunu oikaisee hieman. Peruuttaminen aiheuttaa eniten haasteita satunnaisille yhdistelmän kuljettajille. Peruuttamista olisikin hyvä harjoitella rauhallisella alueella ennen kuin joutuu tositoimiin.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.