Peugeot julkisti 308 GT:n – tarjolla myös 205-hevosvoimainen farkku

08.09.2014 | TL-verkkotoimitus

Peugeot 308 GT on suorituskykyinen versio ranskalaismerkin menestyksekkäästä mallista. Auto esitellään virallisesti Pariisin autonäyttelyssä.

308 on ollut Peugeotille todellinen menestystuote, sillä elokuun loppuun mennessä tänä vuonna autoa on tilattu jo 146 000 kappaletta. Voittihan 308 myös Car of Year 2014 -palkinnon.

Peugeot tarjoaa 308 GT:hen kahta moottorivaihtoehtoa. Tehokkaampi on uusi 205-hevosvoimainen 1,6-litrainen THP-turbomoottori, jonka avulla GT kiihtyy 0–100 km/h 7,5 sekunnissa. Keskikulutus on 5,6 l/100 km ja päästöt 130 g/km.

Toinen pata on kaksilitrainen Blue HDi 180, jonka teholukemat on luettavissa nimestä. Tämänkokoiselle autolle moottori tuottaa reilusti vääntöä, eli 400 Nm. Keskikulutus dieselkoneiselle 308 GT:lle on 4 l/100 km ja CO2-päästöt 103 g/km.

Uutuuden ehkä mielenkiintoisin seikka on, että 308 GT on tarjolla myös farmarina. Suorituskykyisiä golf-luokan farkkuja ei ole markkinoille hirvittävästi edes tarjolla.

Teholukemien ja suorituskyvyn perusteella tulee mieleen, että onko tässä lähdetty haastamaan Skoda Octavia RS:ää. Peugeot 308 GT SW:n suorituskyky- sekä kulutusarvot ovat hieman hatchbackia heikommat.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Sporttimalliin on asetettu 18-tuumaiset alumiinivanteet ja Michelinin Pilot Sport 3 -renkaat. Sisällä GT eroaa perusmallista punaisella tikkauksella sekä alumiinisomisteilla polkimiin ja muualle ohjaamoon.

Jousitusta on myös parannettu kohentunut suorituskyky huomioon ottaen. Esimerkiksi auton maavaraa on laskettu edessä 7 mm ja takana 10 mm. Ohjausta on myös jäykistetty verrattuna tavalliseen 308:in.

Hintatietoja ei ole vielä julkistettu. On kuitenkin odotettavissa, että GT:t ovat 308-malliston hinnakkaimmat.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.