Peugeot on leiponut upean moottorin

27.01.2014 | Vesa Eskola
Peugeot on leiponut upean moottorin

Peugeot Sportin eli Peugeotin autourheiluosaston RCZ R-malliin virittämä moottori on kokenut melkoisia muutoksia yhtiön 200-heppaisesta vakiokoneesta. Samalla se tekee RCZ R:stä Peugeotin kaikkien aikojen tehokkaimman katuauton.

Kaksikanavainen twin scroll -tyyppinen turboahdin on BorgWarnerin valmistama. Taotut männät on toimittanut Mahle Motorsport, ja niiden alumiiniseos on sama kuin F1-moottoreissa.

Näillä muutoksilla puristussuhde on voitu nostaa lukemaan 9,2:1, mikä vaikuttaa moottorin termiseen hyötysuhteeseen. Siksi myös sylinterilohkot ovat läpikäyneet termisen käsittelyn, ja kampien sekä kiertoakselien laakerit on päällystetty polymeeripinnoitteella.

Uusien materiaalien myötä moottori on 17 kiloa 200-heppaista versiota kevyempi. Tehoja revitään irti 270 heppaa.

Erikoisteräksestä tehty pakoputkistokin on uusi, ja se kestää hetkellisiä jopa 1 000 asteen lämpötiloja. Erikoisimusarja takaa vielä sopivan bassovoittoiset höpinät.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kaikki RCZ R -moottorit kootaan käsityönä Peugeotin Hérimoncort’n tehtaalla.

Peugeot RCZ R -sportin kattava ensikoeajo Tuulilasin numerossa 1/2014.

Lue myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.