Peugeotilta pitkästä aikaa kunnollinen katutykki – uusi 308 GTi

18.06.2015 | Max Lange

Peugeot on julkistanut 308-mallin toistaiseksi suorituskykyisimmän version, ranskalaiset yrittävät haastaa Golf GTI:n ja Focus ST:n.

308 GTi:n konehuoneessa on 1,6-litrainen ja 250-heppainen turbomoottori, joka tuottaa 330 Nm vääntöä. Samaisesta padasta tarjotaan myös ärhäkkäämpää 270-heppaista versiota. Moottori on ennestään tuttu RCZ-R-mallin keulalta.

Suorituskyky on luokassaan erinomainen, sillä 0–100 km/h sujuu tasan kuudessa sekunnissa. Vaihteistona on aina kuusilovinen manuaaliaski. Tehoeron lisäksi kahta mallivaihtoehtoa erottaa Torsen-tyyppinen tasauspyörän lukko, joka on vain tehokkaammassa mallissa.

Peugeot on tietenkin virittänyt auton alustaa, jotta se pärjäisi kasvaneen tehon kanssa. Jopa äskettäin Suomeen rantautuneeseen GT:hen verrattuna GTi on huomattavasti urheilullisempi. Alusta on madaltunut 11 millimetrillä, ja jousitusta on jäykistetty huimasti.

Peugeot lupaa, että ESP on kytkettävissä tällä kertaa kokonaan pois. Ranskalaisten mukaan 308 GTi on suunniteltu erityisesti katuautoksi, joten sen luontevin kilpakumppani on Golf GTI, eikä niinkään Renault Megane RS.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ja kyllä, monista Peugeotin viimeaikaisista konseptiautoista tuttu kaksivärisyys on saatavilla lisävarusteena myös tehokkaampaan 270-heppaiseen versioon.

Auton virallinen esittely tapahtuu Goodwoodissa ensi viikolla.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.