Peugeotin uutukainen saa uudet sisukset

16.02.2014 | Pasi Piironen
Peugeotin uutukainen saa uudet sisukset

Vaikka Peugeot 308 on uunituore malli, sen moottoripaletti pistetään uuteen uskoon vielä tämän vuoden puolella, kun valmistaja tuo markkinoille tukun uuden sukupolven moottoreita.

Rynnistys aloitetaan kesäkuussa, jolloin kolmisylinterinen THP 110 -bensaturbo sekä 1.6 Blue HDi 120- ja 2.0 Blue HDi 150 -turbodieselit saapuvat Suomeen. Kaikki kolme uutta tulokasta sekä myöhemmin syyskuussa ilmestyvä THP 130 -bensaturbo alittavat Euro 6 -normit.

Myös vaihteistopuolelta kantautuu mieluisia uutisia, kun perinteinen momentinmuuntimella toteutettu automaatti tulee vihdoin saataville. Kuusiportaisen vaihteiston saa tämänhetkisten tietojen mukaan alkuvaiheessa ainoastaan Blue HDi 150:n ja THP 130:n yhteyteen.

Uusi kolmisylinterinen THP 130 eli tarkemmin ilmaistuna EB Turbo PureTech -moottori korvaa nykyisen nelipyttyisen THP 125 -koneen. Sama kohtalo on e-HDi 115:llä, jonka paikan valtaa Blue HDi 120.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uutuusdieselin yhdistetyksi EU-kulutukseksi ilmoitetaan ainoastaan 3,1 l/100 km, mikä vastaa 82 g/km CO2-päästötasoa. Euro 6 -normi alitetaan SCR-hapetuskatalysaattorin ja lisäainetta käyttävän FAP-hiukkassuodattimen avustamana.

THP 110 ja 130 -bensaturbojen suurimmiksi vääntölukemiksi ilmoitetaan 205 ja 230 Nm. 95 prosenttia maksimiväännöstä luvataan olevan kuljettajan käytöstä 1 500 r/min lähtien, ja täydet vääntölukemat irtoavat 1 750–3 000 r/min käyntinopeudella.

Peugeot 308 Allure e-HDi 115:n kattava testi Tuulilasin tuoreimmassa numerossa 2/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.