Pikku-Hyundain Suomeen saapumisesta ei ole vielä tietoa – ajoimme prototyypin

26.10.2013 | Michael Harnischfeger / AMS
Pikku-Hyundain Suomeen saapumisesta ei ole vielä tietoa – ajoimme prototyypin

I10 muuttui tänä syksynä tyylikkääksi pikkuautoksi.

I20:sta i40:een ulottuvien sisarmalliensa vierellä vuodesta 2008 alkaen tehty pienin Hyundai on näyttänyt siltä, kuin se olisi edustanut toissavuoden muotia.

Tämä muuttui, kun sen seuraaja esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa.

Uusi i10-malli on vanhaa kahdeksan senttiä pidempi ja 6,5 senttiä leveämpi sekä viisi senttiä matalampi. Neliovisen auton mittasuhteet ovat siis huomattavasti houkuttelevammat kuin ennen, ja siinä on Hyundain tuoretta muotoilua ison maskin ja peräpäätä kohti nousevien tiukkojen linjojen kera.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Pirteän kaksivärinen sisusta näyttää miellyttävältä, kojelauta on selväpiirteinen, ja etupenkit ovat mukavat eivätkä miniautomaisen pienet. Tilan tunne on edessä ilmava ja takana hyväksyttävää tasoa. Tavaratila on kasvanut 225:stä 252 litraan, mutta siinä on erittäin korkea sisäpuolella oleva kuormauskynnys. Lattia ei ole myöskään tasainen takapenkin selkänojat kaadettuina. Monet säilytyslokerot ja mukitelineet ovat sen sijaan käytännöllisempiä.

Ensimmäistä lyhyttä testiä varten tarjolla oli kaksi naamioitua prototyyppiä. Aloitusmallin moottori on litran kokoinen kolmisylinterinen kone, jossa on todennäköisesti vajaat 70 heppaa. Sen rummuttava ääni kovemmilla kierroksilla kuulostaa ihan sympaattiselta. 1,2-litraisessa, noin 86-heppaisessa neloskoneessa on enemmän voimaa alakierroksilla, ja se käy pehmeämmin. Tämä moottori on tuttu nykymallista.

Auton hallintalaitteet eivät vaadi paljon voimaa, ja myös taka-akselin iskunvaimennus tuntuu voimattomalta. Peräkkäiset kuopat saivat prototyypit nyökkimään pahasti täydellä kuormalla. Tässä autoluokassa on erikoista, että lisävarusteena on saatavilla automaatti-ilmastoinnin lisäksi lämmitettävä nahkaratti.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.