Piruja maalattu turhaan seinille – Opel: Euro 6 -päästönormit eivät nosta dieselien hintoja

22.01.2014 | TL-verkkotoimitus
Piruja maalattu turhaan seinille – Opel: Euro 6 -päästönormit eivät nosta dieselien hintoja

Syyskuun alussa voimaan astuvien Euro 6 -päästönormien on arveltu nostavan dieselmoottoristen autojen hintoja.

Uusi säännös pudottaa dieselmoottorien sallitun typen oksidien määrän 180 milligrammasta kilometrillä 80 milligrammaan. Määräys koskee uusia dieselautomalleja ja syyskuun alusta 2015 lähtien myös jo aiemmin myynnissä olleiden dieselmallien pitää noudattaa Euro 6 -rajoja.

Dieselautojen hintojen on arveltu nousevan uusien päästönormien myötä syksyllä pahimmillaan jopa kymmenillä tuhansilla euroilla.

Opelia Suomessa edustavan General Motors Finlandin mukaan esille nostetun uhkakuvan takana on maailman suurimpiin autoalan alihankkijoihin kuuluva autonosavalmistaja Faurecia. Ranskalaisyhtiö arvioi uusien normien täyttämiseen vaadittavien suodattimien ja lisäaineiden säiliöineen olevan merkittävästi nykyisiä kalliimpia. 

Opel todistaa omien sanojensa mukaan, että Faurecian uhkakuva ei ole todellinen, sillä uusien Opel-mallien hinnat eivät ole nousseet Euro 6 -moottorien myötä – vaan ne ovat jopa laskeneet.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ensimmäisenä 100 kW (136 hv) kehittävä 1,6 CDTI-moottori tuli Opel Zafira Toureriin. Seitsemänpaikkaisen auton hiilidioksidipäästöt tällä moottorilla varustettuna ovat 109 g/km.

Sama moottori on nyt myös Astrassa, ensin Sports Tourer -farmarissa. Tällä yhdistelmällä CO2-päästöt on painettu tasolle 104 g/km. Seuraavaksi uuden sukupolven dieselmoottori tulee saataville uudistuvaan Merivaan.

Maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä Opel esittelee uuden Euro 6 -normit täyttävän moottorivaihtoehdon, jonka tehot ovat 81 kW (110 hv) ja niin kulutus kuin CO2-päästöt ovat entistä alhaisemmat.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.