Plug-In-Hybrid, lisää tilaa ja perävaunu-avustin: Uusi VW Passat – katso kuvat ja lue kattava tietopaketti

04.07.2014 | TL-verkkotoimitus

Viime yönä julkaistu VW Passat tähtää entistä korkeammalle, ja yrittää viedä asiakkaita premium-merkeiltä uudistuneen tekniikan ja paremman laatutason myötä.

Uusi Passat on nyt kahdeksannessa sukupolvessaan, ja on noussut uuteen liigaan. Ison Volkkarin haastajia eivät enää ole perinteiset Ford Mondeo ja Opel Insignia, vaan BMW 3-sarja ja Mercedesin C-sarja. Ainakin VW puhuu siis luokkanoususta.

Hinnan pitäisi silti pysyä melko lähellä nykytasoa. Passat yrittää todistaa uutta premium-imagoaan aiempaa paremmalla varustelulla. Erityisesti auton viihdejärjestelmään sekä älypalveluihin on panostettu.

Ehkä silmiinpistävin uusi varuste Passatissa on myös uuden Audi TT:n mittaristosta löytyvä jättimäinen 12,3-tuumainen lcd-näyttö, johon voi heijastaa mm. navigaattorin kuvaa. Ajoavustimiin on tullut mielenkiintoinen lisä, nimittäin perävaunu-avustin, joka auttaa kuljettajaa peruutettaessa peräkärryä.

Teknisesti Passat on kehittynyt paljon, sillä sen pohjarakenteena toimii VW:n MQB-pohjarakenne. Auton perusta on siis sama kuin esimerkiksi nykyisessä Golfissa. Modulaarinen pohjarakenne mahdollistaa aiempaa paremman tilankäytön ja suuremmat sisätilat, vaikka ulkomitoiltaan auto on hivenen edeltäjäänsä pienempi.

Totta kai nykytrendien tavoin Passat on käynyt laihdutuskuurilla, ja paino on tippunut edellismalliin verrattuna 85 kilogrammalla. Kulutuslukemia on onnistuttu tiputtamaan jopa 20 prosenttia. Malliston kevyin vaihtoehto on Passat 1.4 ACT BMT, joka painaa 1312 kg.

Passatia tarjotaan kymmenellä eri moottorivaihtoehdolla, joista osa on uusia. Malliston pienin dieselmoottori on 1,6-litrainen 120-hevosvoimainen TDI. Taloudellisin alussa tarjottava voimanlähde on 2.0 TDI BMTI, jonka kulutus on 3,4 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 108 g/km. Se on samaa tasoa edeltäjämallin 1,6-litraisen Bluemotion TDI:n kanssa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kaikissa Passateissa on vakiovarusteena Stop/Start-järjestelmä sekä energiaa keräävät jarrut.

Mielenkiintoinen lisä Passatin voimanlähteeksi on Plug-In-Hybridi. Autossa on 156-hevosvoimainen bensiinimoottori yhdistettynä tehokkaaseen sähkömoottorin. Yhdistetty teholukema on 211 hevosvoimaa. Täysillä akuilla VW lupaa noin 50 kilometrin toimintamatkaa pelkällä sähköllä.

Ulkoilmeeltään uutukainen on edellissukupolvea matalamman näköinen voimakkaiden poikkiviivojen ansiosta. VW:n on halunnut tehdä autosta näyttävän näköisen, mutta kuitenkin niin, että se ei aiheuta kateutta.

Led-ajovalot ovat vakiovarusteena koko Passat-mallistossa. Riippuen mallista kaukovalot ovat toteutettu joko halogen- tai led-valoilla. Mallilla on pituutta 4767 mm, mikä on kaksi millimetriä vähemmän kuin edeltäjässään. Leveyttä on kuitenkin tullut 12 mm lisää, joten kokonaisleveys on 1832 mm. Auto on myös madaltunut 6 mm.

Auton sisustassa on käytetty aiempaa korkeatasoisempia materiaaleja, jolla on haettu premium-ilmettä. Farmarimallin tavaratila on nyt hulppeat 650 litraa ja penkit kaadettuna 1780 litraa.

Enemmän Passatista syksymmällä Pariisin autonäyttelyssä.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.