Polttoainevero nousee taas – "ampuiko hallitus omaan jalkaansa?"

26.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Polttoainevero nousee taas – "ampuiko hallitus omaan jalkaansa?"

Hallituksen kehysriihen päätökset nostavat työssäkäynnin ja muun liikkumisen kustannuksia ja teiden rapistumisen syöksykierre kiihtyy, sanoo Autoliitto.

Hallituksen kehysriihen päätökset nostavat toteutuessaan liikkumisen ja erityisesti työssäkäynnin kustannuksia. Polttoaineveroa ollaan nostamassa jo kolmatta kertaa nykyisen hallituksen aikana.

Kehysriihen suunnitelmien mukaan polttoaineveroja kerättäisiin 42 miljoonaa euroa enemmän. Koska polttoaineveroon lasketaan päälle myös arvonlisävero, korotus olisi yhteensä reilut 52 miljoonaa euroa. Vielä ei ole tietoa siitä, miten korotus jakautuu bensiinin ja dieselin välillä, mutta keskimäärin vero nousisi noin Autoliiton laskelmien mukaan 1-2 snt/l. Jo ennen suunniteltuja kiristyksiä nykyisen hallituksen aikana dieselpolttoaineen verot ovat nousseet reilut 16 snt/l ja bensiinin vajaat 6 snt/l.

Kehysriihessä päätettiin lisäksi, että ajoneuvoveroa kerätään 150 miljoonaa euroa aiempaa enemmän. Se tarkoittaa vajaan 20 prosentin korotusta nykyiseen. Hallitus korotti viimeksi ajoneuvoveron perusosaa keskimäärin 40 prosenttia vuoden 2013 alusta. Dieselpolttoainetta käyttävistä henkilöautoista maksettava käyttövoimavero aleni puolestaan 18 prosenttia vuoden 2012 alusta polttoaineveronkorotusten takia, mutta kokonaiskustannukset nousivat selvästi.

Nyt esitetyt veronkiristykset vaikuttavat suoraan työssäkäynnin kustannuksiin, liitto ärähtää. Polttoainevero kiihdyttää myös inflaatiota ja nostaa siten tuotteiden hintoja. Työssäkäynnin kustannuksia nostaa lisäksi työmatkavähennyksen omavastuun korotus 600 eurosta 750 euroon.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

”Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ihmisten liikkumisen lisäverottaminen tuntui varmasti houkuttelevalta, mutta ampuiko hallitus siinä omaan jalkaansa? Ainakaan tämä ei edistä kauan odotetun taloudellisen kasvun alkamista”, toteaa Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna tiedotteessa.

Hallituksen leikkauslistalle joutui puolestaan liikenteen väylärahoitus, josta ollaan karsimassa 100 miljoonaa euroa. Jo nykyrahoituksella tiestön kunto on romahtanut ja korjausvelka kasvaa jatkuvasti. Jos rahoitus vielä alenee, syöksykierre kiihtyy entisestään. Hallitus on sanonut, että nyt panostetaan kunnossapitoon. Se tuskin enää onnistuu.

”Vähintään 100 miljoonaa euroa piti saada vuosittain lisää, jotta korjausvelan kasvu edes hidastuisi”, Merilinna muistuttaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.