Porsche 911 GT3 – kilpa-auto kadulle

03.09.2013 | Christian Gebhardt / AMS

Uudistus tuo seuraavan sukupolven Porsche 911 GT3 -kilpuriin suoraruiskutuksen, takapyöräohjauksen ja kaksoiskytkinvaihteiston.

– Olen osannut varustautua lukuisiin protesteihin tämän uutukaisen kanssa, toteaa Porschen GT-mallien projektijohtaja Andreas Preuninger.

Vuodesta 1999 Porschen 911 mallivalikoimassa mukana olleessa mallissa on nyt ensi kertaa sähkömekaanisen ohjauksen lisäksi myös takapyöräohjaus.

– Auton mitat ovat kasvaneet, mutta kun sillä ajaa, tuntuu kuin se olisi pienentynyt, selittää auton suunnittelija.

Vaikka jo edellisen sukupolven GT3 aiheutti ilon aiheita mutkissa, on seuraavan version tarkoitus olla entistäkin ketterämpi ja nopeampi.

– Ero normaalin ja ohjautuvan taka-akselin välillä on huomattava, selittää Preuninger.

Parantuneen dynamiikan lisäksi kääntyvä taka-akseli auttaa myös arkikäytössä, sillä kääntöympyrä on tavallista pienempi.

Mallia moottoripyöristä

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Uudessa GT3:ssa ei ole enää manuaalivaihteistoa, vaan Porschen paranneltu kaksoiskytkinvaihteisto. Tämä aiheuttaa varmasti vastalauseita auton fanikunnassa. Uusi vaihteisto tuntuu itse asiassa paljon enemmän sekventiaalivaihteistolta kuin vanhemmalta Carreran PDK:lta. Itse hämmennettävän laatikon paluu ei ole kuitenkaan poissuljettu myöhemmässä GT3 RS-mallissa.

– Auton kehitysvaiheessa rakensimme myös yhden manuaalivaihteistolla toimivan GT3:n, mutta PDK-vaihteistolla varustettu GT3 voitti jokaisen kiihdytystestin lähes autonmitalla.  Mikään muu auto ei vaihda tällä hetkellä niin nopeasti kuin GT3, ei edes Ferrari 458 Italia, kehuskelee Preuninger.

Vaihteiston välityksiä on myös lyhennetty aikaisempiin malleihin verrattuna.

Pidosta huolehtii edeltäjän mekaanisen keskilukon sijasta sähköisesti ohjattu lukko. Vaihteiston siivekkeillä vedon saa katkaistua välittömästi ja uusi vaihde kytkeytyy päälle saman tien. Näin aktiivisessa ajossa saadaan perä halutessa helposti irti.

– Auton kehitystyön aikana olemme ajaneet sillä 800 000 km, joista 100 000 km Nordschleifella, jatkaa projektijohtaja.

Auton takapyöräohjaus, PDK-kaksoiskytkinvaihteisto, säädettävä urheilualusta ja uusi kuusisylinterinen moottori on haluttu virittää ajan kanssa toimimaan täydellisesti yhdessä.

475-hevosvoimainen 3,8-litrainen boxeri perustuu Carrera S:n moottoriin, mutta yhteisiä osia loppujen lopuksi on hyvin vähän. Moottori kiertää 9000 r/min ja siinä on ensi kertaa suoraruiskutus. Osia on kevennetty ja toimintaperiaatteita on lainattu moottoripyöristä.

– Liikkuvat massat ovat huomattavasti vähentyneet, mikä mahdollistaa suuremmat kierrosluvut, sanoo Preuninger.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.