Porsche 911 Turbo – kunnon rääkki ennen tuotantoa

11.09.2013 | Christian Gebhardt / AMS
Porsche 911 Turbo – kunnon rääkki ennen tuotantoa

Seurasimme yksinoikeudella Porsche 911:n testiajoja Etelä-Afrikassa.

Edessämme on kaksi kovanaamaa Saksan rekisterinumeroilla: Porsche 911 Turbot. Ennen kuin uuden sukupolven Turbo pääsee ihastuttamaan faneja syyskuusta alkaen, pitää testiprototyyppien suorittaa lukemattomia autoa rääkkääviä testejä.

Tapaamme Turbo-parivaljakon hiekkaparkkipaikalla Kruger Mpumalanga International Airportin takana. Se kuulostaa isolta, mutta on todellisuudessa pieni terminaalirakennus, jossa on bambukatto ja yksi matkalaukkuhihna. Tervetuloa eteläafrikkalaiselle maaseudulle tunnin lentomatkan päähän Johannesburgista.

– Etelä-Afrikka on ihanteellinen paikka testiajoille, koska siellä on kuumaa ja korkeita paikkoja, Porschen testijohtaja Alex Ernst selittää.

Etelä-Afrikassa on jopa 3000 metriä merenpinnan yläpuolella olevia paikkoja, saunamaisia lämpötiloja ja lisäksi vielä kuoppaisia maanteitä sekä pölyisiä hiekkaväyliä. Tämä on Porschen oma teräsmieskisa, joka ei ole pelkästään uuden Turbo-malliston haasteena.

Kuumuuden ja korkeiden paikkojen yhdistelmä

Jokaista Porschen testiprototyyppiä käytetään äärimmäisissä olosuhteissa. Ennen uuden mallin myyntiin tuloa sitä testataan kaiken kaikkiaan kahdesta kolmeen miljoonaa kilometriä. Etelä-Afrikan lisäksi muita Porschen marttyyripolkuja on Amerikan kuumuuskeskittymässä Death Valleyssa ja Ruotsin kylmävarastossa Arjeplogissa. Eikä pidä myöskään unohtaa loputtomia testiajoja Porschen testiradalla Weissachissa, Nürburgringin Nordschleifella ja Nardon huippunopeusovaalilla Etelä-Italiassa.

Uusi 560-heppainen Turbo S on kiitänyt Ringin ympäri 7,27 minuutissa, mutta sillä ei ole paljon merkitystä eteläafrikkalaisilla kärrypoluilla.

– Varoitus, kuoppa edessä, kuuluu autossa olevasta radiopuhelinjärjestelmästä, joka on osa mittauselektroniikan lisäksi jokaisen testiprototyypin vakiovarustusta.

911-mallisarjan alustan kehittämisestä vastaava projektijohtaja Uli Morbitzer ohjailee Turbo S:ää tottuneesti jopa polven mittaisten kraatterien välistä. 70-luvulla Turbo-911 heitti vielä peräänsä, mutta uusi malli pysyy nelipyöräohjauksen ansiosta myös äkkinäisissä suunnanmuutoksissa äärimmäisen vakaana.

– Jokin narisee oikean takapyörän kotelossa, todennäköisesti se on vain pikkujuttu iskunvaimentimessa tai jossakin letkussa, Morbitzer diagnostisoi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hän vastasi jo 90-luvun puolivälissä 993 RS -mallien alustan kehittämisestä.

– Aiemmin annoimme moottorien käydä koko päivän, jotta saimme simuloitua jatkuvaa rasitusta. Nykyään vakavampia ongelmia tulee useimmiten silloin esiin, kun moottorinohjauslaitteet eivät käynnisty enää moottorin sammuttamisen jälkeen, testijohtaja Ernst kertoo.

991-mallisarjan testauksessa esiin tuli kuitenkin huomattavasti vähemmän ongelmia kuin sen edeltäjän kohdalla.

Miljoonan euron prototyyppi

Turbon uuden sukupolven prototyypit ovat olleet testauksessa vuodesta 2010 lähtien. Eri vaiheissa ennen auton markkinoille tuloa käytetään noin 85 prototyyppiä. Niistä ensimmäiset 27 ovat arvokkaimpia, koska ne tehdään täysin käsityönä kaukana teollisista valmistusprosesseista.

Alex Ernst paljastaa, että yksi näistä ensimmäisen vaiheen prototyypeistä maksaa noin miljoona euroa. Ajodynamiikasta vastaava johtaja Manfred Harrer täydentää, että pelkästään prototyypin ohjaus maksaa 30 ja 40 000 euron välillä.

Vaihdamme autoa Turbo S:stä Turboon. Siinä on 40 heppaa vähemmän, mutta sitä ei juuri huomaa matkustajan penkiltä 660 newtonin väännön antaman potkun myötä.

– Vaihdamme testatessa autoja tunnin välein, jotta pystymme vertailemaan niitä hyvin, ajodynamiikkajohtaja Harrer sanoo.

Porsche 911 Turbon ajaminen kellon ympäri kuulostaa lottovoitolta. Mutta jos aletaan puhua unelmahommasta, Alex Ernst rupeaa jarruttelemaan innokkaimpia.

– Arkipäivän käytettävyyden testaamiseksi ajamme Johannesburgissa säännöllisesti 12 tuntia putkeen kaupunkiliikenteessä. Siellä joutuu seisomaan joskus paahtavassa kuumuudessa 20 minuuttia paikallaan, tai meidän täytyy ajaa kävelyvauhtia parkkitalojen läpi, testijohtaja sanoo.

Toisin kuin esittelynsä aikaan vuonna 1974, 911 Turbo ei voi olla nykyään pelkästään kovanaama.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.