Porschen tärkein tehdas

06.04.2014 | Pasi Piironen
Porschen tärkein tehdas

Porschen tehdas Zuffenhausenissa Stuttgartin kupeessa on monelle tuttu paikka, valmistetaanhan siellä ikonista 911-mallia.

Porschen Leipzigissa sijaitseva valmistus- ja kokoonpanotehdas on jäänyt vähemmälle huomiolle ison yleisön keskuudessa, mutta vuosittaisilla valmistusmäärillä mitattuna se on ylivoimaisesti Porschen tärkein tehdas. 500 000 auton merkkipaalu ylitettiin kymmenen vuotta aloittamisen jälkeen 2012.

Tehtaan merkitys kasvaa tulevaisuudessa entisestään, kun Cayennen ja Panameran rinnalla aletaan valmistaa Macania. Kolmessa vuorossa pyörivän tehtaan kapasiteetti on uutuusmallin kohdalla 50 000 autoa vuodessa. Macan on ainoa malleista, joka valmistetaan alusta loppuun asti Leipzigissa. Cayennen valmiiksi maalatut korit tulevat tehtaalle junakyydillä Hannoverista ja Panameran Bratislavasta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tehtaan alueelta löytyy lisäksi FIA:n sertifioima kilparata, jonka kaarteet ovat kopioita legendaaristen ratojen tunnetuimmista kaarteista. Joukossa on mm. Laguna Secan korkkiruuvi ja Monzan parabolica. Autojen kehitystyötä ja asiakastapahtumia varten vanhalle sotilasalueelle on rakennettu myös kuuden kilometrin mittainen maastorata.

Lue Porsche Macanin ensikoeajo Tuulilasin numerosta 4/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.