PSA:n lupaava Hybrid Air -projekti saa takapakkia – yhteistyökumppaneita kaivataan

23.01.2015 | TL-verkkotoimitus

PSA on kehittänyt jo useita vuosia lupaavaa Hybrid Air -teknologiaa, jonka avulla auton kulutusta saadaan laskettua huomattavasti alemmas. Valitettavasti projekti ei ole ottanut tuulta siipiensä alle.

Suurin syy takapakille ovat korkeat kehityskustannukset. Aiemmin Hybrid Air -projektissa työskenteleviä ihmisiä oli 180, mutta nyt väkeä on jouduttu vähentämään, kertoo Autocar.

Ranskan lehdistöstä on kuulunut, että projektia johtanut Karim Mokkadem on pari kuukautta sitten vaivihkaa lähtenyt pois tehtävistään. PSA:n vastaus Mokkademin lähtöön on se, että hänen työsopimuksensa pitikin päättyä määräajan jälkeen.

Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että lähes tuotantovalmis teknologia ei päädykään tuotantoon vuoden 2016 alkupuolella, jos lainkaan. Teknologia vaatisi yhteistyökumppanin, jonka kanssa kuluja voitaisiin jakaa. Kannattavaksi Hybrid Air -teknologia tulee vasta silloin, kun tuotanto kattaa 500 000 autoa. Yksin PSA ei tätä lukemaa pysty saavuttamaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Hybrid Air -teknologia luotiin kilpailemaan perinteisiä hybridiratkaisuja vastaan, koska se on halvempi toteuttaa kuin perinteiset hybridit. HybridAir soveltuisi erityisesti pienikokoisiin autoihin ja kaupunkiolosuhteisiin.

Hybrid Air -prototyyppiautoja on ollut jo toimittajien testattavana, ja viime vuoden lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä teknologiaa mainostettiin kovasti.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.