Puristien ei kannata enää vikistä – turbo on tullut pysyvästi Porsche 911-malleihin

08.09.2015 | Max Lange

Porsche on esitellyt faceliftatun version legendaarisesta 911-mallistaan. Urheiluauton tärkeimpiä uudistuksia ovat Carrera-malleihin tuodut uudet ahdetut bokserimoottorit sekä nelipyöräohjaus.

Turbomoottorit ja downsizing on jo pitkään ollut trendi autoteollisuudessa, ja tiukentuvien päästörajoitusten myötä myös Porschella on jouduttu turvautumaan turboahtamiseen. Aiemmin 911-malleissa turboilla on haettu vain lisäsuorituskykyä.

Uutuusmootori on 3,0-litrainen, josta otetaan irti Carrera-mallissa 370 hv ja Carrera S:ssä 420 hv. Lukemat ovat 20 hv enemmän kuin aikaisemmissa vaparimalleissa. Ahtamisen myötä vääntömomentti kasvaa luonnollisesti – molemmissa malleissa 60 Nm (nyt 450 Nm ja 500 Nm). Maksimivääntö on tarjolla jo 1700 r/min alkaen.

Suorituskyvyssä lisäteho näkyy 0,2 sekunnin parannuksena 0–100 km/h kiihdytysajassa. Carreran aika on nyt 4,2 s ja Carrera S:n 3,9 s. Kulutuslukemat ovat tippuneet noin litralla per 100 km.

Moottorien lisäksi uudistuksia on tapahtunut myös muualla. Porsche kertoo, että julkisuudessa hieman kritiikkiä saanutta sähkömekaanista ohjausta on paranneltu aiempaa tunnokkaammaksi. Carrera S:ään on tarjolla myös lisävarusteena GT3:sta tuttu nelipyöräohjaus.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ulkoisesti uudistukset ovat porschemaisen konservatiiviset, ja erojen huomaamisen tarvitaan lähestulkoon ammattilaista. Uudistukset on helpointa havaita auton takaa, jossa takavalojen muoto on muuttunut kevyesti, pakoputket ovat auton keskellä ja takaritilän puolat ovat pystysuuntaiset.

Auton sisällä muutokset ovat kevyitä, mutta mm. ratti on täysin uusi, ja tulee 918 Spyderista. Myös multimedialaitteistoa on päivitetty nykypäivän tasolle. Näyttö on nyt 7-tuumainen ja sitä voidaan ohjata kosketuseleillä.

Auton esittely tapahtuu Frankfurtin autonäyttelyssä ja sen ennakkomyynti Suomessa on jo käynnistynyt. Carreran hinnat alkavat 146 582 eurosta ja Carrera S:n 169 706 eurosta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.