Puristit iloitkaa – tämä on takavetoinen Lamborghini Huracan

18.11.2015 | Max Lange

Los Angelesin autonäyttelyssä esitelty Lamborghini Huracan LP580-2 jatkaa Gallardo LP550-2:n perinteitä olemalla takavetoinen.

Lamborghinin mallimerkinnät kertovat erittäin informatiivisesti, mistä on kyse. 580 kertoo auton teholukeman hevosvoimissa, ja 2 viittaa auton vetävien pyörien määrään. Tavallisessa Huracan LP610-4:ssä on siis hieman enemmän tehoa ja se on nelivetoinen.

Lamborghini kertoo, että takavetoisesta mallista on haluttu tehdä ajajan auto. Vaikka tehoa ja vääntömomenttia on hieman pienennetty takavetoiseen malliin, ei auton suorituskykyä voi siltikään haukkua.

Esimerkiksi 0–100 km/h kiihdytysajasta on tippunut vain 0,2 sekuntia ollen takavetoisessa 3,4 sekuntia. Nelivedon pudottaminen pois on vähentänyt myös auton painoa 33 kilogrammalla. Kuivapainoa LP580-2:lla on nyt 1389 kg.

Takavetoista Lamboa on myös muokattu ulkoisesti. Keulassa ja perässä on uusia muotoja, ja esimerkiksi keulan ilmanottoaukot muodostavat nyt enemmän downforcea. Auton taakse on asennettu myös täysin uudet Pirellin kerhittämät P Zero -renkaat.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Takavetoista Gallardoa tarjottiin aikanaan myös manuaalivaihteisena, mutta ajat ovat muuttuneet. Huracania tarjotaan vain 7-portaisen kaksoiskytkinlaatikon kanssa.

Nykyistä nelivetoista Huracania on kritisoitu sen liian turvallisesta ja aliohjaavasta käyttäytymisestä, mikä ei ole sopivaa eksoottiseen superautoon. Lamborghinin edustajat kertovat, että eri takavetoisen mallin ajomoodit on suunniteltu yliohjaavaa ajokäytöstä ajatellen. Painojakauma on suhteessa 40/60.

V10-moottorisen superauton hinnat starttaavat verottomana 150 000 eurosta. Auto on samalla edullisin tarjolla oleva Lambroghini.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.