Ralli: Hyundai – vielä matkalla maineeseen

20.01.2015 | Miika Wuorela
Ralli: Hyundai – vielä matkalla maineeseen

Hyundain kunnianhimoiset suunnitelmat rallimaailman valloituksesta joutuivat ainakin aikalisälle.

Rahaa kuin roskaa. Tällainen illuusio syntyi Hyundain rallitoiminnasta, kun loppuvuodesta 2013 ruodittiin tulokasmerkin iskukykyä rallin MM-sarjassa.

Totuus on kuitenkin toisenlainen. Hyundain rallitiimi operoi vain puolella euromäärästä, jonka Volkswagen upottaa ralliin vuosittain. Budjetin puolesta tiimi siis kamppailee tasapäin M-Sportin (Ford) ja Abu Dhabi Racingin (Citroën) kanssa. Finanssipuolella tasoitusta toiselle viralliselle tehdastiimille joudutaan siis antamaan aika lailla.

Kauteen 2015 tiimi lähtee haastajan tai pikemminkin altavastaajan asemassa. Volkswagenin hankkima etumatka on yksiselitteisesti suuri jokaiseen kilpakumppaniin nähden.

Erot syntyvät ratin ja penkin välissä. Tämän tiedostaa myös Citroën, joka hakee uutta nousua ja jännitystä sarjaan Sébastien Loebin osallistumisella heti kauden alussa järjestettävään Monte Carlo -ralliin. Loeb nähtäneen melkoisella varmuudella myös ainakin osassa muita asfalttiralleja.

Tähtikaartin kintereillä oli myös Hyundai. Loppukesästä puhelimet ja sähköpostit tiimin ja potentiaalisten kuljettajien välillä kävivät kuumina. Sen pienen hetken kun Sébastien Ogierin tulevaisuus Volkswagenilla leijui ilmassa, oli ranskalainen vapaata riistaa. Eivätkä Hyundain rallipomot jättäneet tilaisuutta käyttämättä.

Pöydälle ladattiin rutkasti riihikuivaa, mutta Ogier ei lämmennyt tiiminvaihtoajatukselle. Myöhemmin syksyllä Citroënilla hyvään vauhtiin päässyt Kris Meeke kokeili onneaan, kävi neuvotteluissa Saksassa, mutta poistui tyhjin käsin.

tiimin ykköskuljettajana jatkaa siis ”määrittelemättömän pituisella” sopimuksella Thierry Neuville, joka ei kuitenkaan pystynyt lunastamaan viime kaudella supertähden statusta itselleen. Neuvillen suoritukset olivat paikoittain hyviä, mutta eivät poikkeuksellisen hyviä, kuten vuotta aiemmin Fordilla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Korealaisten otettua keikkakuskina häärineen Dani Sordon kummipojakseen oli kuljettajaduo selvillä. Espanjalainen hurmasi päättäjät ja sai raapustaa nimensä lopulta vähintään 10 rallia takaavaan sopimukseen. Avoimeksi jäivät Ruotsin, Suomen ja Australian rallit, joihin tiimi etsii erikoisosaamista.

Joulukuussa Hyundai ilmoitti tehneensä lisäksi uusiseelantilaisen Hayden Paddonin kanssa sopimuksen vähintään yhdeksän MM-rallin ajamisesta kaudella 2015. Paddon aloittaa kautensa Ruotsin rallissa helmikuun puolivälin paikkeilla.

Kuusi rallia viime kaudella urakoinut Juho Hänninen valmistautui joulun viettoon epätietoisissa tunnelmissa. Punkaharjulaisen jatko Hyundain kanssa on pahasti hämärän peitossa.

– Ei se ole yllätys, jos jatkoa ei tule. Olen siihen jo osannut varautua. Ei asioista silti kannata hirveästi stressata. Nyt vain pitää miettiä, mitä olisi järkevää tehdä, Hänninen aprikoi.

Hänninen ylsi kaudella 2014 pohja-aikoihin, mutta varsinainen huipputulos jäi saavuttamatta. Siitä huolimatta Hännistä ei jäänyt oma suoritustaso harmittamaan. Mies teki sen, mitä raakilevaiheessa olevalla ralliautollaan pystyi.

– Tuskin tilanteeni olisi kovinkaan toisenlainen, vaikka olisin sinne viiden tai kympin sakkiin ajanut.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.