Range Rover Sportin tuotantomalli Pikes Peakilla – ja ennätykset paukkuivat

07.09.2013 | Alexander Bloch / AMS
Range Rover Sportin tuotantomalli Pikes Peakilla – ja ennätykset paukkuivat

Jos auton nimi on Sport, sen täytyy myös olla sporttinen. Siksi Land Rover lähetti Range Rover Sportin uuden mallin Pikes Peakille ennätysjahtiin.

510-heppainen ja täysin vakiokuntoinen 2,3-tonnia painava auto saavutti yllättävän tuloksen.

– Tämä oli varmasti mukavin ajoni koskaan täällä korkealla vuoristossa, Paul Dallenbach pudistelee vähän vuoriston pölyä ajohaalareiltaan, jotka näyttävät edelleen siltä, että ne olisivat tulleet juuri pesulasta.

Tämä jenkkimies syöksyi muutama sekunti sitten Colorado Springsissä sijaitsevan Pikes Peakin rinnettä ylös sarjatuotantoautojen uudessa ennätysajassa, eli 12,35 minuutissa.

Rangella kesti siinä vain vajaat kolme minuuttia kauemmin kuin sitä tarkoitusta varten tehdyillä ja kolme kertaa tehokkaammilla kilpureilla.

Mikään muu luksus-SUV eikä mikään muu sarjatuotantoauto ole ollut vuorella virallisesti nopeampi viimeisten 24 vuoden aikana. Silloisen Mazda MX-6:n jälkeen kukaan muu ei ole tosin yrittänytkään tehdä uutta ennätystä.

Vain turvakaaret ekstraa

Kameratiimi ja valokuvaajat melkein missasivat Rangen saapumisen maaliin.

Kireiden kisakoneiden tyypillisen karjumisen sijasta uusi Range Rover Sport ohitti 4300 metrin korkeudessa olevan maalilinjan 510-heppaisesta kompressoriahdetusta veekasistaan huolimatta vain vaimeaa ja matalaa kohinaa pitäen.

– Olen yllättynyt, kuinka voimakkaalta Range tuntui vielä täällä ylhäällä. Sen tehostahan katoaa korkeuksissa noin 40 prosenttia, Dallenbach ihmettelee.

No jaa, 60 prosenttia 510 hevosvoimasta on vähähappisessa ilmassa edelleen yli 300 heppaa, ja ne toivat 2,3 tonnia painavan auton huomattavasti nopeammin ylös kuin mitä alhaalla laaksossa arveltiin. Rangen pitäisi olla alumiinikorinsa myötä myös selvästi aiempaa kevyempi, kunhan autoon ei ole ruksittu ihan kaikkia lisävarusteita. Ennätysautossa on kuitenkin äänentoistojärjestelmä, penkinlämmittimet ja paljon muuta tarpeellista, jos vuorella tulee kylmä ja aika käy tylsäksi.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ennusmerkit eivät näyttäneet upeaa säätä lukuun ottamatta huippuhyviltä absoluuttista ennätysaikaa tavoiteltaessa. Paul on tosin yksi maailman kokeneimmista Pikes Peak -kisaajista ja ajanut siellä jo 17 kilpailua. Paul on myös pitänyt hallussaan rataennätystä, mutta hän ei ole vielä koskaan ajanut siellä nelivetoisella autolla. Tämä on myös hänen ensimmäinen kunnon vetonsa sen jälkeen, kun hän ajoi viime vuonna ulos rataa reunustavaan havumetsikköön yli 200 km/h:n vauhdilla. 1400-heppaisesta avoimen luokan kilpurista meni kaasupoljin jumiin.

– Hieman epämukava tunne tuli kyllä, kun ohitin sen kohdan, hän myöntää.

Radalle paluussa auttaa myös se, että auton vauhti ei nouse lähellekään kilpurien huippunopeuksia. Lisäksi Paulin analyysin mukaan auto oli myös helposti hallittavissa

– Tietysti renkaat valittivat, mutta auto ei ali- eikä yliohjautunut mitenkään häiritsevästi. Se pysyi nätisti hanskassa.

Hänen täytyy tietysti kertoa positiivisia asioita uudesta Sportista, jossa on edessä monimutkaiset päällekkäiset kolmiotukivarret ja monivarsituennat alustassa. Range Rover on hänen palkanmaksajansa. Paulin lausuntoa vahvistaa kuitenkin se, että auton 22-tuumaiset renkaat ovat kuluneet vain vähän ja erittäin tasaisesti.

Pikes Peak -Rangessa on jopa nelivedon raskaampi vaihtoehto, jossa on monilevyinen sähkömekaaninen kytkin ja perusasennossa tasainen voimanjako eteen ja taakse. Renkaat ovat isoimmat, jotka tähän luksus-SUV:hen saa. Sääntöjen määräämiä turvakaaria lukuun ottamatta auto vastaa täysin sarjatuotantomallia. ESP laitettiin ennen lähtöä kahden sekunnin napinpainalluksella pois päältä, ja se ei mene hätätapauksissa takaisin päälle, kuten esimerkiksi Mersun AMG-malleissa.

Kisalegenda Pikes Peak

Pikes Peak on vaarallinen ja vaativan ratansa vuoksi legenda moottoriurheilufanien keskuudessa. Kuuluisaksi se tuli muun muassa siitä, että Walter Röhrl driftasi vuonna 1987 villeillä spoilereilla varustetulla Audi Sport Quattro S1:llä myös soratien viereisillä maastoalueilla. Nykyään rata on asfaltoitu, mikä on johtanut aikojen räjähdysmäiseen paranemiseen. Turva-alueita siellä ei ole vieläkään, ja jos jarrutus menee pitkäksi, voi pudota parisataa metriä vuorenrinnettä alaspäin.

Vuori ei ainakaan onnistunut selättämään Range Roverin uutta sporttijärkälettä, ja sarjatuotantoautojen uusi ennätys osoittaa, että riski kannatti ottaa.

Ennätys on voimassa niin kauan kunnes Nissan GT-R, Porsche GT3 ja vastaavat sarjavalmisteiset urheiluautot siirtyvät kilvoittelemaan Nürburgringin Nordschleifen tavoin myös Pikes Peakin 20 kilometriä pitkälle radalle. Ehkä Paul on silloin taas ratin takana, kun hän on nyt nähnyt, kuinka se onnistuu nelivedolla.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.