Ranskalaisten uudet perustukset

10.12.2013 | Pasi Piironen
Ranskalaisten uudet perustukset

PSA-yhtymän uusi EMP2-perusrakenne (Efficient Modular Platform) korvaa aikanaan vanhat PF2- ja PF3-rakenteet, joihin yhtiön C-, D-, E- ja F-segmenttien tuotteet ovat viime vuosina pohjautuneet.

Uuden rakenteen suurimmat edut ovat pohjalevyn muokattavuus useita automalleja varten, standardisoitujen rakenteiden tuomat kustannussäästöt sekä uusien valmistustekniikoiden ja materiaalien edut niin painon kuin polttoaineen kulutuksenkin suhteen.

PSA:n mukaan perusrakenne (korirakenteen alaosa, akselistot, voimalinja ja niihin liittyvä elektroniikka johtoineen) muodostaa noin 60 prosenttia auton kustannuksista. Modulaarisella perusrakenteella saavutetaan merkittäviä säästöjä siihen verrattuna, että valmistaja jatkaisi nykyistä kahden erillisen pohjalevyn ja niiden variaatioiden valmistamista.

EMP2 perustuu etulohkoon, johon voidaan yhdistää joko lyhyt (5 hengen C4 Picasso) tai pitkä (7 hengen Grand C4 Picasso) takalohko. Taka-akselirakenne voidaan toteuttaa joko yhdysheiluriakselistona tai monivarsituennalla, ja tilaa löytyy myös sähkömoottorilla toteutetulle takavedolle.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

PSA-yhtymän mallikirjo on laaja, joten uusi rakenne mahdollistaa kaksi kuljettajan sijoituskorkeutta/kojelautaratkaisua, viisi akseliväliä sekä neljä toisistaan poikkeavaa eturaideleveyttä. Picasson lisäksi EMP2-pioneerina toimii Peugeot 308. Perusrakenne ei ole sidottu tiettyihin korimalleihin, vaan se tulee käyttöön tulevaisuudessa myös PSA:n katumaastureihin ja kevyisiin pakettiautoihin.

Lue Citroën C4 Picasson perusteellinen testi Tuulilasin 14.11. ilmestyneestä numerosta 15/2013.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.