Renault Espace rimpuilee irti tila-auton imagostaan

08.01.2014 | Bernd Stegemann / AMS
Renault Espace rimpuilee irti tila-auton imagostaan

Renaultin mielestä tuttibussit ovat menneen talven lumia. Tästä syystä Espacen seuraajan pitäisi hyväillä perhettä sen kuljettamisen lisäksi, minkä Initiale Paris -konsepti osoittaa.

Ranskalainen luksus? Isojen autojen sijasta mieleen tulee lähinnä samppanja, Champs Elysées ja Chanelin viitonen, jota myydään pullollinen aina 30 sekunnin välein. Renault ei odota ihan tällaista menekkiä viidennen sukupolven Espacelle, mutta vastaavaa hienostuneisuutta sen pitäisi tarjota. Ainakin Frankfurtin Autonäyttelyssä esitelty konseptiauto antaa viitteitä tästä. Saimme seurata auton syntymistä jo etukäteen.

Ensivaikutelma on se, että vaikka konseptiautossa on vielä muutamia tyylillisiä vapauksia syksyn 2014 Pariisin autonäyttelyyn odotettavaan sarjatuotantomalliin verrattuna, auton luonteen muuttuminen on erittäin selvästi näkyvissä. Espacen seuraaja ei tule nimittäin enää olemaan tilan suhteen optimoitu monobox-auto, vaan tila-auton, SUV:n ja arvokkaan farmarin sekoitus.

”Klassinen tila-auto on saanut yhä enemmän kilpailijoita SUV-autojen luokasta, ja myös vaatimukset paremmasta jalankulkijaturvallisuudesta hankaloittavat sen asemaa”, Renaultin muotoiluosastolla konseptiautoista vastaava Axel Breun sanoo.

Tulevaisuudessa Espacessa on optisesti erottuva konepelti, hieman enemmän maavaraa ja 1,66 metriin vähennetty korkeus, kun taas pituus ja akseliväli vastaavat suunnilleen nykyisen Grand Espacen mittoja. 20 senttiä lyhyempi perusmalli putoaa pois valikoimasta, koska pienemmässä Grand Scénicissä on yhtä paljon tilaa ja uusi malli on tarkoitus asemoida merkin lippulaivaksi. Tätä varten tarvitaan päämuotoilija Laurens van den Ackerin mukaan ”myös kunnon annos glamouria”.

Lippulaiva, jossa on glamouria

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Espacen seuraavan sukupolven pitäisi vaikuttaa dynaamisemmalta ja elegantimmalta unohtamatta alkuperäisen mallin henkeä. Auton pitäisi näyttää pyörien päälle nostetulta veistokselta, joka herättää yksinkertaisesti halun lähteä tien päälle. Tiedossa ei ole kompromisseja muunneltavuuden ja tilojen suhteen, vaikka leijuvalta näyttävä ja kauas taakse ulottuva keskikonsoli sekä neljä erillisistuinta ensimmäisessä ja toisessa rivissä pääsevät myös tuotantomalliin. Tämä ei koske kuitenkaan vastakkaiseen suuntaan aukeavia ovia ilman keskipilaria ja lounge-tyyppistä takapenkkiä. Se koostuu monista kapeista ja yksilöllisesti säädettävistä osista, jotka saa jopa makuuasentoon.

Olisi harmi, jos ennen kaikkea auton kivat yksityiskohdat eivät pääsisi tuotantoon. Renault kunnioittaa niillä Ranskan pääkaupunkia auton nimen innoittajana. Niinpä vanteet, ilmanottoaukkojen verkot ja sisälattia kuvaavat Eiffel-tornin ristikkorakennetta, ja täysimittaisen lasikaton alla oleva metallikehikko näyttää Pariisin kartan. Erikoisella ametistin värisellä maalilla van den Acker täyttää johtokunnan toiveen antaa Renaultille enemmän väriä, ja maali täyttää myös vaatimuksen arvokkuudesta ja erikoisuudesta.

Sama koskee roosan ja violetin välillä vaihtelevaa sisustan valaistusta, antrasiitista vaaleanharmaaseen menevää nahkaverhoilun väriä sekä välillä mattapintaista ja toisinaan hyvin kiiltävää keskikonsolin pähkinäpuukoristelua. Sekä konsolin etu- että takaosaan on integroitu kuvaruudut, joilla kyytiläiset voivat pelata pelejä tai surffata netissä. Ajamisen kannalta tärkeät toiminnot on kuitenkin keskitetty kuskin ympärille, ja ainoastaan hän voi käyttää niitä kosketusnäytön tai ohjausnapin avulla.

Suoraan tämän napin edessä on kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston valitsin. Laatikko välittää konseptiauton konepellin alla olevan voimakkaasti modifioidun 1,6-litraisen dieselin voiman eteenpäin. Neloskoneen pitäisi tuottaa kahden turboahtimen ansiosta 200 hepan teho ja 400 newtonin vääntö, josta 90 prosenttia on käytössä jo 1500 kierroksesta lähtien. Sarjatuotantomalliin ei ole suunnitteilla useampisylinterisiä tai iskutilavuudeltaan paljon suurempia moottoreita, mutta sähkömoottorin ja nelivedon siihen voi saada lisävarusteina.

Konseptiautoon tutustumisen jälkeen tulee selväksi, että viidennen sukupolven Espace jättää luksusluokkaan ihan oman arominsa. Täytyy vain toivoa, että se ei haihdu liian pian.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.