Renault iski pikkuruiseen sähköautoon Formula 1:stä tutun Kersin

02.12.2013 | Marcus Peters / AMS

Renault Twizy on jo kauan kaivannut lisävauhtia. Pienellä sähköautolla ajaminen on tietysti äärimmäisen hupaisaa, mutta sen golfauton tasolla oleva suorituskyky vaikuttaa aika rauhalliselta. Mitä tapahtuu, jos autoon asennetaan Formula 1:stä tuttu Kers-jarrutusjärjestelmän?

Vaikuttaa siltä, kuin jättiläinen potkaisisi pikkuista sähköautoa eteenpäin. Nykäys tuntuu sekä Twizyssä että kuskissa, ja pää iskeytyy penkin selkänojaan. Kers potkaisee kuin turbo ilman viivettä. Tältä siis Sebastian Vettelistäkin tuntuu, kun hän aktivoi suorilla 60 kilowatin lisätehon.

Kers-järjestelmän käyttäminen Twizyssä on niin hullu idea, että se tuntuu kiehtovalta. Ainakin Renault Sportin porukka ajatteli näin ja laittoi Twizyn peräpäähän todellakin F1:n koko jarruenergian talteenottojärjestelmän. Tuloksena oli todellinen monoposto, koska takapenkki piti uhrata lisätekniikan vuoksi. Autossa on myös lokasuojattomat pyörät leveiden slicksien muodossa sekä autourheilun kuninkuusluokan tyyliset etu- ja takaspoilerit. Näiden muutosten myötä Twizyyn saatiin todellakin kilpa-auton fiilistä. Se kulkee niin matalalla, että tuntuu kuin auto haluaisi imaista syksyn ensimmäiset lehdet pois asfaltilta.

Vaikka kisa-Twizy on yksittäiskappale, jota ei tulla koskaan myymään, se on Renaultille yksi harvoista tilaisuuksista luoda linkki moottoriurheiluun. Meille doupattu Twizy on tosin ennemminkin ainutlaatuinen tilaisuus testata maailmanmestari Sebastian Vettelin Kers-systeemiä. Vettelin Red Bullissahan on Renaultin moottori.

Tavallisesti Kers-järjestelmän sähkömoottori on kiinni F1:sten veekasissa, ja sen tehot ohjautuvat napin painalluksella suoraan kampiakselille. Kuski saa käyttää veekasin noin 750 hepan tehoa täydentävää sähköpotkua seitsemän sekunnin ajan yhdellä kierroksella. Jarrutettaessa sähkömoottorista tulee generaattori, ja se lataa akkuja.

Twizyssä Kers työskentelee autossa normaalisti olevan 12 kilowatin tehoisen ja maksimissaan 10 0000 kierrosta minuutissa pyörivän sähkömoottorin apurina. Virtaa riittää noin 80 kilometrin matkalle, minkä jälkeen kaupunkikirppu täytyy laittaa lataukseen. Kers-systeemin ei ole tarkoitus parantaa toimintasädettä, vaan lisätä hauskuutta. Kyse on lisäpotkusta, jonka toinen sähkömoottori tuottaa. Se kiertää 36 000 kierrokseen asti ja tuottaa 60 kilowatin tehon. Tätä lisätehoa voi käyttää Twizy F1:ssä aina 13 sekunnin ajan kerrallaan.

Astumme siis autoon sisään, minkä voi ymmärtää tässä sananmukaisesti, koska Twizyssä ei ole ovia. Jo F1-tyylinen ratti tekee selväksi, että tällä Twizyllä on selvästi pahemmat aikomukset kuin sarjatuotantosisarillaan. Monista napeista ainoastaan yksi on tärkeä, eli vasemmalla oleva pieni nappi, josta Kers menee valmiustilaan. Itse lisäpotku aktivoidaan vaihdevivusta.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kiihdytyskisa Mégane RS:ää vastaan

Erityisjippona Renault on valmistellut kiihdytyskisan 265-heppaista Mégane RS:ää vastaan. Odotamme siis lähtölupaa. Lähtölaskenta on menossa rallien tapaan viidestä alaspäin. Molemmat kädet vetävät vaihtovipuja, jotta täysi teho on aktivoituna. Go, ja kaasu pohjaan. Slicksien ansiosta Twizy sirisee liikkeelle ilman sutimista, kun taas Méganen renkaan vinkuvat.

Katapulttimainen potku tekee vaikutuksen, mutta se ei saa henkeä salpautumaan. Potku pysyy myös samansuuruisena, ja jo muutamien metrien jälkeen siihen on ehtinyt tottua. Nopeusmittari näyttää maaliviivalla vähän alle satasen lukemaa, ja olemme tasoissa Méganen kanssa. Tässäkö se oli?

Auton kääntämisen jälkeen teemme jotakin, mitä Renault ei ollut suunnitellut. Lähdemme liikkeelle normaalin 12 kilowatin tehon voimin ja vedämme vaihdevivusta vasta ajon aikana. Ilmoille tulee äänekäs kolahdus, ja Kers-potku nykäisee samalla hetkellä. Emme olisi koskaan uskoneet, että 60 kilowattia voi tuottaa näin välittömän ja tehokkaan tuntuisen potkun. Okei Renault, me olemme vakuuttuneita. Koska systeemi tulee tuotantoon?

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

 

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.