Renault karsii dieselmallistoaan rajusti

14.11.2017 |
Renault karsii dieselmallistoaan rajusti

Renultin pääjohtaja Carlos Ghosn on julkistanut yhtiön uuden strategian, joka nojaa vahvasti vientiin ja valmistukseen Euroopan ulkopuolella. Renault ei halua olla jatkossa liian riippuvainen Euroopan markkinoista. Myös brändin dieselmallisto kutistuu rajusti.

Uuden Drive The Future -suunnitelman mukaan Renaultin tavoite on nostaa tulostaan 40 %. Tavoitteeseen pyritään nostamalla volyymia 40 % viiteen miljoonan myytyyn Renaultiin, Daciaan ja Ladaan vuosittain. 60 % myynnistä on tarkoitus tulla Euroopan ulkopuolelta, myyntitavoite Kiinaan on 550 000 autoa vuodessa. Viime vuonna Renault myi Kiinassa 35 000 autoa.

”Tämä on ison kasvun suunnitelma. Tavoitteemme on kasvattaa voittoa maailmanlaajuisesti siten, että olemme oikeassa balanssissa sekä maantieteellisesti että autosegmenttien suhteen”, Ghosn sanoi Automotive Newsin mukaan.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Myös Euroopalla on yhä merkittävä osa strategiassa, tarkoitus on saada kaupaksi 1,8 miljoonaa autoa vuosittain. Tosin tiukentuvien päästövaatimuksen vuoksi Euroopan markkinoille tulevien autojen valmistus on kalliimpaa.

“Jos kasvua ei löydy muilta markkina-alueilta, on hankalaa tai jopa mahdotonta kattaa eurooppalaisten autojen tuotantokulut”, arvioi HIS Markitin seniorianalyytikko Ronan Noizet.

Renault aikoo myös tuplata omien sähkö- ja hybridiautojensa määrän kahdeksaan. Lisäksi sen tavoitteena on sähköistää puolet mallistostaan. Dieselmalleja on tulossa jatkossa ainoastaan yksi.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.