Renaultilta uusi diesel kaksoisturbolla – F1-opit tuotantoautoon

05.03.2014 | TL-verkkotoimitus
Renaultilta uusi diesel kaksoisturbolla – F1-opit tuotantoautoon

Uusi Energy dCi 160 Twin Turbo -moottori luo Renaultin mukaan tunteen kaksilitraisesta moottorista, vaikka tuo 25 prosentin säästön polttoaineen kulutuksessa.

Renaultin strategiaan kuuluu moottorien koon pienentäminen tehoja hukkaamatta. Tätä ajatusta noudattaen ranskalaismerkki on suunnitellut Energy dCi 160 Twin Turbon – 1,6-litraisen dieselkäyttöisen voimanlähteen, joka on kaksoisturboahdettu.

1598 cm3 moottori tuottaa 160 hevosvoiman tehot ja 380 Nm:n väännön. Moottori yhdistää tehokkuuden ja polttoaineen kulutuksen sekä CO2-päästöjen pienentämisen peräti 25 prosentilla.

Kaksi peräkkäistä turboahdinta

”Twin Turbo” -teknologian käyttö dieselmoottorissa yhdistää matalien kierrosten hyvän vääntömomentin ja korkeampien kierrosten suuren tehon. Yhdistelmä tekee Renaultin mukaan ajamisesta tehokasta ja nautittavaa.

Järjestelmä sisältää kaksi peräkkäistä turboahdinta.

Ensimmäinen on pienillä pyörivillä massoilla oleva herkkäliikkeinen ahdin, joka tuottaa suuren matalakierrosväännön tehokkaisiin liikkellelähtöihin ja keskialueen kiihtyvyyteen. Taatakseen nopean ja tehokkaan reagoinnin matalien kierroksien kovemmissa kiihdytyksissä, 90 prosenttia huippuväännöstä saavutetaan jo 1500 kierroksesta lähtien.

Toinen turbo ottaa ohjat suuremmilla kierroksilla ja tuottaa suuren tehon (100 hv/litra) ja saa aikaan pehmeän, lineaarisen, ripeän kiihtyvyyden aina maksimikierroksiin saakka.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Moottori toimii aina optimaalisella tehoalueella, joka saa aikaan huomattavia etuja polttoaineen kulutuksessa ja CO2-päätöissä.

Myös suureen kokoluokkaan

Energy dCi 160 Twin Turbo on saanut joukon teknologioita, jotka ovat peräisin Renaultin tietotaidosta F1-kentällä. Erityistä hyötyä tuotantomoottoriin on tullut jäähdytyksen ja kitkan parantamisten alueella.

Kannen poikittaissuuntaan tapahtuva jäähdytysnesteen virtaus jäähdyttää palotilojen ympäristön nopeammin ja tehokkaammin. U-Flex männänrenkaat sopeutuvat paremmin lämpötilojen ja paineen vaihteluista aiheutuvien sylinterien seinämien muutoksiin ja paineeseen tuottaen optimaalisen kompromissin tiiviyden ja kitkan välille. Lisäksi DLC (Diamond Like Carbon) superpinnoite venttiilinnostimissa pienentää kitkaa.

Energy dCi 160 Twin Turbon polttoaineen suihkutusjärjestelmä toimii 1800 barin paineella yhteistyössä kaksoisturboahtamisen kanssa. Se täyttää Euro 6b päästövaatimukset ja on yhdistetty hapetuskatalysaattoriin ja pienhiukkassuodattimeen.

Tehokkuutensa ansiosta moottori sopii suurempiin ajoneuvoihin ja se tuleekin olemaan voimanlähteenä myös Renaultin tulevissa D- ja E-segmentin malleissa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.