Renaultin superpihi uutuus: 1 litra/100 km – "tuotantoon 10 vuoden kuluessa"

17.09.2014 | TL-verkkotoimitus
Renaultin superpihi uutuus: 1 litra/100 km – "tuotantoon 10 vuoden kuluessa"

Renaultin uuden prototyypin, EOLAB:n, avulla on tutkittu eri tapoja saavuttaa erityisen matala polttoaineen kulutus.

Superpihi auto painoi yhdistetyn polttoaineen kulutuksen lukemaan 1 litra/100 km.  Näin ollen sen CO2-päästöt olivat 22 g/km.

Onnistuakseen näin pienissä lukemissa suunnittelijat keskittivät ponnistuksensa kolmeen pääalueeseen: painon minimoimiseen, aerodynamiikan kehittämiseen ja ”Z.E. Hybrid” -teknologian hyödyntämiseen.

Ympäristöpainotteisena, innovatiivisena näyttelymallina EOLAB pitää sisällään suuren joukon teknisiä etuja, jotka on tarkoitettu tulemaan asteittain tuotantoautoihin.

Tavoitteena ultra-pieni polttoaineen kulutus

Renaultille EOLAB:n tarkoitus on säilyttää yhtiön DNA turvaamalla niin monelle ihmiselle kuin suinkin mahdollista, mahdollisuus ultra-matalaan polttoaineen kulutukseen. Se tarkoittaa, että teknologiat, joita käytetään, ovat hinnaltaan niin edullisia, että ihmisillä on niihin varaa.

EOLAB:n sisältämät materiaalit, kuten magnesium ja alumiini ovat erittäin kevyitä ja myös paljon halvempia kuin titaani.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Tällaisen auton laajamittainen tuotanto seuraavan 10 vuoden kuluessa oli valittu päämääräksi alusta lähtien, Renaultin tiedotteessa todetaan.

100 teknistä etua tulevaisuuden Renaulteihin

EOLAB on paljon muutakin kuin muotoilun kokeilu ja näyttelyesine.

B-segmentin pohjalle suunniteltu prototyyppi sisältää noin 100 uutta, realistista teknistä ratkaisua, jotka on suunniteltu esiteltäväksi asteittain tulevissa Renault tuotantoautoissa.

Renaultin mukaan auto muotoiltiin läpäisemään ilmamassa tehokkaasti ja lisäksi mukana on uusia aktiivisia ilmanohjaimia. Yli 70km/h nopeudessa etupuskurin ilmanohjain laskeutuu 10cm alemmas ja takapuskurin sivujen kylkiläpät aukeavat estämään epätoivottua ilmanpyörteilyä auton takaosassa. Aerodynamiikkaa parantaa ajonopeuden mukaan säätyvä maavara sekä aerodynaamiset renkaat ja vanteet.

Painonsäästöohjelma pienensi auton massaa 400 kilolla, erityisansio tästä tulee korirakenteen multimateriaalien kuten yhdistelmäteräksen, alumiinin ja komposiittien käytöstä sekä ainutlaatuisen magnesiumkaton käytöstä, joka yksin vähentää painoa lähes 4 kiloa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.