Robottiauto opetteli väistämään vompattia Australiassa

11.12.2017 |
Robottiauto opetteli väistämään vompattia Australiassa

Mercedes-Benz käynnisti syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä ainutlaatuisen testiajosarjan. Intelligent World Drive -kiertueen aikana erikoisvarusteltu, autonomiseen ajamiseen kykenevä S-sarjan sedan käy viidellä mantereella.

Kiertueella kerätään tietoa ja tutkitaan robottiautojen kykyä operoida hyvinkin erilaisissa liikenneympäristöissä, joiden infrastruktuurit ja edellytykset poikkeavat toisistaan. Kiertueen kolmas osa toteutettiin Australiassa, jonne S-sarja testaajineen saapui Kiinasta. Intelligent World Drive päättyy tammikuussa Las Vegasiin kuluttajaelektroniikan CES-messuille.

Testiajot Australiassa ajettiin Sydneystä Canberran ja Alburyn kautta Melbourneen. Matkan varrelle mahtui valtatie- ja moottoritieosuuksia sekä kaupunkiajo-osuuksia erityisesti Melbournessa. Osuuden erityiskohteita ovat HEREn digitaalisen karttatiedon arviointi, Australian kansallisten liikennemerkkien tunnistaminen sekä auton Digital Light –valojärjestelmän testaus.

Haasteina elektroniset liikennemerkit ja muuttuvat nopeusrajoitukset  

Australialaiset liikennemerkit poikkeavat totutusta, sillä metallisten merkkien sijaan maassa käytetään yhä enemmän sähköisiä liikennetauluja sekä niiden mahdollistamia muuttuvia nopeusrajoituksia, Näyttötaulut koostuvat kirkkaanvalkoisesta led-näytöstä, punaisesta led-ympyrästä sekä keltaisesta led-varoitusvalosta. Nopeusrajoituksen lisäksi näytöllä voidaan välittää tietoja autoilijoille yksinkertaisilla symboleilla ja kirjainmerkeillä.

Joissakin tapauksissa näytöt on sijoitettu perätysten liikennevirran ohjailun helpottamiseksi. Näyttöjen viestit muuttuvat usein silmänräpäyksessä. Tämä on suuri haaste auton digitaalikameroiden suorituskyvylle ja digitaalisen kartta-aineiston luotettavuudelle, joista taas riippuvat monien turvajärjestelmien kuten aktiivisen nopeusrajoitusavustimen ja mukautuvan Distronic-etäisyysavustimen toiminnot.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

”Koukkukäännös” oikealle tehdään vasemman kaistan kautta

Yksi Australian liikenteen kummallisuuksista on niin sanottu koukkukäännös. Se on käytössä kaikista maailman kaupungeista vain Melbournessa. Kääntymissääntö koskee kadulta oikealle kääntyvää liikennettä, joka joutuu käännöksen yhteydessä ylittämään raitiotiekiskot. Jokainen tämän liikkeen tekevä joutuu ensin ryhmittymään kadun vasemmalle kaistalle, jonka jälkeen kiskojen yli saa ajaa. Automaattisen robottiajoneuvon sensorien on siis kyettävä tunnistamaan ”koukkukäännöksen” tarve ja tulkittava tilanne oikein ilman, että auton matkustajien tai muiden liikenteen osapuolten turvallisuus vaarantuu.

Tiellä on liikkeellä muitakin: emu, koala, vompatti tai kenguru

Erityisesti Australian takamailla ja maaseudulla eläinkolarin riski on poikkeuksellisen suuri moniin muihin maihin verrattuna. Tietä ylittävät emut, koalat, vompatit ja kengurut joutuvat usein törmäyskurssille auton kanssa, ja autonomisesta ajamisesta toivotaan apua myös näiden törmäysten vähentämisessä. Edellytys on, että auton kamerat ja tutkat havaitsevat eläimen ajoissa ja osaavat laskea tarkasti sen etäisyyden autosta.

Oma erityishaasteensa ovat kengurut: ne eivät ylitä tietä juosten vaan pomppimalla, voivat kasvaa 1,5 metriä korkeiksi ja saavuttaa 60 kilometrin tuntinopeuden. Lisäksi on selvitettävä kysymys siitä, miten robottiauto käyttäytyy, kun se havaitsee eläimen tiellä.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.