Ruoste ei nuku koskaan

29.02.2012 |
Ruoste ei nuku koskaan

Ruostumisalttius ei ole vain ulkonäköhaitta. Se heikentää myös auton kolariturvallisuutta. Eräät automallit ruostuvat selkeästi muita nopeammin, eikä uusi korisukupolvi tuo välttämättä lainkaan parannusta asiaan. Mutta automallien joukossa on niitäkin, joiden ruostumisalttius on vuodesta toiseen vähäinen. Katso, mitkä ovat surkeimpia ja mitkä parhaita?

Nämä autot ovat ruostuvat nopeimmin

Alla avautuva taulukko sisältää tiedot automalleista, joiden ruostumistodennäköisyys on suurin - ellei autoa ole suojattu sen jälkeen, kun auto on uutena tullut myyntiin Ruotsissa.

Autot ovat saaneet ViBilägare-lehden teettämissä tutkimuksissa korroosiokestävyydessä arvosanan 2, eli suojaus ei ole riittävä. Sen lisäksi taulukkoon  sisältyvät ne automallit, joiden ruostesuojausta pidetään ala-arvoisena. Tällöin mallisarjan perässä on *-merkki .

Automallit on esitetty aakkosjärjestyksessä. Mallisarjan lisäksi kerrotaan vuosi, jolloin automalli tutkittiin. Vertaamalla eri vuosien testejä saman automallin kohdalta voi päätellä, onko auton korirakennetta kehitetty ruostumista ajatellen paremmaksi vai ei.

ViBilägaren käyttämä asteikko on seuraava:5= Auton ruostesuojaus on tehty autotehtaalla. Korirakenteet eivät edistä ruostumista. Ruostesuojauksen voidaan odottaa säilyvän autossa vähintään kuusi vuotta.4= Ruostesuojaus on hyvä. Korirakenteissa on joitakin epäilyttäviä kohtia, jotka pitemmän ajan kuluessa voivat aiheuttaa ongelmia.3= Ruostesuojaus vastaa tavanomaista tasoa, koska autoon on tehty jonkin asteinen ruostesuojaus joko autotehtaalla tai tuontisatamassa. Suojaus on kuitenkin pidemmän aikavälin kuluessa uusittava.2= Ruostesuojaus ei ole riittävä, se on liian vähäinen tai se puuttuu usein kokonaan. Auto tulisi ruostesuojata mahdollisimman pian.1= Ala-arvoinen ruostesuojaus. Auto säilyy tuskin yhtäkään talvea ruostumattomana suolatuilla teillä, jollei autoa välittömästi suojata.

Onneksi Ruotsin suurin autolehti tutkii jatkuvasti uusien autojen ruostesuojausta. Tuloksista kerrotaan ViBilägare-autolehden nettisivustolla. Sieltä voi kuka tahansa ilmaiseksi lukea automalleittain asiantuntijan antaman ”korroosiotodistuksen”.

Tiedoista selviää, mitkä ovat automalleja, joiden ruostumisalttius on hyvin vähäinen. Samoin selviää, mitkä ovat automalleja, joiden korissa ruostuminen etenee nopeasti. Tiedoista on hyvin paljon hyötyä esimerkiksi käytettyä autoja ostavalle.

Ei mitään mutu-tietoa

ViBilägare käyttää ulkopuolista asiantuntijaa, joka ammattinsa vuoksi tuntee autot, niiden korirakenteet sekä ruostesuojauksen menetelmät erittäin hyvin. Automallien korirakenteet valokuvataan sekä ulkopuolelta että sisäpuolelta. Asiantuntija arvioi, onko korirakenne altis ruostumaan vai onko se hyvin suojattu korroosiota vastaan.

Jokainen automalli tutkitaan uutena. Se saa todistuksen, jossa korroosiokestävyys ilmaistaan numeroilla.

Nykyisin Ruotsin, Suomen ja Norjan markkinoille autot tulevat hyvin samanlaisina, vaikka varustelussa saattaa pieniä eroja ollakin. Sen sijaan korirakenteet oivat aivan samanlaisia. Autot saavat hyvin harvoin tehtaalta lähdettyään uutena ruosesuojauskäsittelyä tuontisatamassa, logistiikkakeskuksessa tai jälleenmyyjällä ennen auton luovuttamista asiakkaalle.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Niinpä Ruotsissa tehtyjä arvioita ruostumisalttiudesta voidaan soveltaa myös Suomessa. Sen sijaan ruostuminen etenee aivan eri tavalla, jos auton omistaja on itse jälkikäten hankkinut autolleen ruostesuojauksen.

Tiedätkö muuten, että ruostesujausta tarjoaviin ketjuihin kuuluvat ketjut voivat tarkastaa autosi ruostumistilanteen veloituksetta?

Myös Tuulilasi on käsitellyt ruostumista eri yhteyksissä. Aihepiiri ei suinkaan hurmaa kaikkia, mutta käytettyä autoa ostavat ovat yleensä sitä kiinnostubneempia ruostumisesta, mitä enemmän autolla on ajettu. Tämän jutun alapuolella on linkkejä ruostumista käsitelleisiin juttuihin. Onpa joukossa videokin, jossa tarkastellaan Mazda 6 - mallisarjaa.

Jos haluat tietää, millä tavalla suomalaiset autojen omistajat itse arvioivat autojensa ruostumista, katso juttua "Ruoste- ilmiö, josta ei haluta puhua".

 

Kolariturvallisuus on eri asia kuin ruostumisalttius

Uusien autojen kolariturvallisuudesta kerotaan näyttävästi. Valmistajat pitävät kunnia-asianaan, että automalli saa maksimimäärän turvallisuuspisteitä.

Mutta EuroNCAP ei testaa sitä, kuinka hyvin autojen rakenteet kestävät, kun ruoste on saanut edetä auton korissa vaikkapa koritakuun ajan eikä auto ole saanut jälkikäteen ruostesuojausta. On enemmän kuin todennäköistä, että  korirakenteiltaan voimakkkaasti ruostunut auto ei ole säilynyt kolariturvallisuudeltaan samassa kunnossa kuin uutena testattaessa.

Automallit, joiden korroosiokestävyys on hyvä, sen sijaan säilyttävät turvallisuusominaisuutensa. Tällaisen käytetyn auton ostaja saa hyödyn korroosiokestävyydestä. Hyöty ei koske vain auton ulkoista olemusta. Myös kolariturvallisuus on säilynyt  tasolla, joka autossa oli uutena.

Kannattaa tietystio tutustua EuroNCAPin julkaisemiin eri automallien kolariturvallisuustesteihin. Niitä lukiessa on muistettava, että kolariturvallisuuden kriteerit ovat autojen kokoluokissa erilaiset. Suurikokoisen auton 5 tähteä eivät ole suinkaan sama asia kuin pikkuauton saamat viisi tähteä. Automallien tuloksia tulisi verrata kokoluokkien sisällä.

Lisäksi vuosien varrella luokituskriteerejä on muutettu. Niinpä esimerkiksi vuoden 2011 kolariturvallisuustestien tuloksia ei voi verrata vaikkapa 5 vuotta aikaisempiin. Vertailu tulee tehdä sen ajanjakson sisällä, jolloin turvallisuustähtien kriteerit ovat pysyneet samoina.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.