Ruotsissa ei haluta toistaa Suomen katsastushölmöilyä

29.12.2009 |
Ruotsissa ei haluta toistaa Suomen katsastushölmöilyä

Ruotsissa halutaan autojen katsastustoiminta vapauttaa kilpailulle. Kilpailutilanteessa ei pitäisi kenenkään päästä asettamaan myynnissä olevien tuotteiden ja palveluiden hintoja kohtuuttomiksi. Jos markkinoilla on kuitenkin vain vähän kilpailua, myyjät voivat asettaa hintansa itselleen sopiviksi. Ruotsissa pelätään toistuvan Suomen tilanteen, joka on nostanut autojen katsastusmaksut Euroopan huipputasolle.

Vapaa markkinatalous ja katsastustoiminta

Ruotsalaisia hirvittää. Mitä tapahtuu, kun markkinavoimat saavat Ruotsissa jyllätä katsastuspalveluiden hinnoittelussa vapaasti? Nyt vuotuinen autoilijan vuotuinen katsastuskulu on 300 kruunua (noin 30 euroa). Suomessa sama lysti maksaa nyt 514 kruunua. Vielä kalliimpaa se on Saksassa (530 kruunua), Tanskassa (561 kruunua), Hollannissa ja Englannissa (kummassakin 676 kruunua).

Nyt Ruotsissa pelätään, että katsastuspalveluiden edessä oleva yksityistäminen johtaa katsastusmaksujen tuntuvaan nousuun. Aivan samoin kuin Suomessa tapahtui.

Suomen tilanteen aiheuttajana on kilpailutilanne. Markkinoita hallitsee kaksi ketjua: A-Katsastus Oy (markkinaosuus 56 %) ja K1-Katsastajat (markkinaosuus 21 %). A-Katsastus omistaa myös yrityksen nimeltä Yksityiset K-asemat Oy, joka toimii yli 30:ssä toimipisteessä käyttäen aputoiminiminään vanhoja paikallisia toiminimiä. Esimerkkinä näistä ovat mm. Hämeenlinnan Ajoneuvokatsastus, Lohjan Autokatsastus, Haminan Katsastus ja Helsingin Katsastus-Center.

Mitä opittavaa on Suomesta, kysytään Ruotsissa. Kuluttajaviraston juristi Katri Väänänen toteaa, että Suomessa ei pidetty huolta siitä, että katsastusmaksuille olisi asetettu edes jonkinlaiset tolkullisuuden rajat. Kun ne puuttuivat, palvelujaan tarjoavilla yrityksillä ei ollut minkäänlaisia esteitä asettaa hintoja sellaiselle tasolle, joka oli niille sopiva. Kun markkinoita hallitsee kaksi ketjua suvereenisti, ne tarkailevat toistensa hinnoittelua. Hinnoista ei tarvitse sopia. Riittää, kun seuraa kilpailijan hintojen muutoksia, ja asettaa omat hintansa vastaavalle tasolle.

Autoilijan ainoa mahdollisuus reagoida hintoihin on todella äänestää jaloillaan. Tässä tapauksessa se tarkoittaa luopumista auton käytöstä. Auton määräaikakatsastus on lakiin perustuva toimenpide. Myyjän hinnoitteluun ei voi vaikuttaa vaihtamalla ostopaikkaa, kuten vaikkapa elintarvikemyymälää valittaessa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää luopuminen auton käytöstä.

Ruotsissa pohditaan nyt millaisia olisivat ne säännöt, joiden avulla katsastusta tarjoavien yritysten hinnoitteluun voitaisiin vaikuttaa. Parhaillaan tutkitaan, olisiko mahdollista soveltaa samantapaista säännöstöä kuin sähköyhtiöiden verkkosiirtomaksuissa sovelletaan.

Ruotsalaisia tuntuu hirvittävän myös se, että A-Katsastus on kertonut aikovansa tulla Ruotsin katsastusmarkkinoille. Siellä yhtiön tavoitteena olisi saavuttaa ainakin 20 % markkinaosuus. Se merkitsisi yhden miljoonan auton katsastamista. Vuotuinen katsastettavien autojen määrä on 5 miljoonaa.

A-Katsastus on Euroopan markkinoillakin merkittävä toimija

A-Katsastus -konserni on yksi Euroopan johtavista ajoneuvojen katsastus-, kuntotarkastus- ja rekisteröinti-palveluja tarjoavista toimijoista. Konsernin palveluvalikoima kattaa myös kuljettajantutkintopalvelut, ajoneuvojen testaustoiminnan sekä autoalan laatupalvelut. Henkilöstöä on 2100 ja konserni toimii seitsemässä maassa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Suomen lisäksi A-Katsastus toimii Belgiassa, Tanskassa, Puolassa, Latviassa, Venäjällä ja Virossa. Katsastusasemia on noin 250, joista Suomessa yli 180. Suomessa henkilöstöä on noin 1400. Pääkonttori sijaitsee Vantaan Kaivokselassa.

A-Katsastuksen toimitusjohtaja Juha Tukiainen valittiin Kansainvälisen katsastusalan keskusjärjestö CITAn (International Motor Vehicle Inspection Committee) hallitukseen lokakuussa 2009. Hänen jäsenyytensä kestää kevääseen 2015.

K1-Katsastajat osa maailman suurinta katsastustoimijaa

K1-Katsastajat Oy:n omistajaksi tuli kesällä 2006 espanjalainen Applus-yhtiö. Applus on maailman suurin katsastusalan toimija yli 17 miljoonalla katsastuksella. Yhtiön toimialaan kuuluu myös mm. ajoneuvoteollisuuteen liittyvä testaus ja sertifiointi.

Applus toimii tällä hetkellä 30 maassa ja se työllistää n.10 000 työntekijää. Liikevaihtoa kertyy 700 miljoonaa euroa vuodessa.

K1-Katsastajien lähes 50 aseman verkosto kattaa koko Suomen. Asemilla katsastetaan yhteensä noin 550 000 ajoneuvoa vuodessa. Henkilökuntaa on palveluksessa kokonaisuudessaan noin 300 henkeä ja liikevaihtoa kertyy Suomessa vuodessa noin 32 miljoonaa euroa.

Myös K1-Katsastajat käyttää vanhoja paikallisia toiminimiä aputoiminiminään. Esimerkkejä ovat mm. Porin Autokatsastus, Autokatsastus Rovaniemi, Oulun Testi- ja Tarkastusasema ja Päijät-Hämeen Katsastuspalvelu.

Katsatushinnat Suomessa joulukuun lopulla 2009

Keskihinnat joulukuun lopulla 2009 ovat Katsastushinnat.fi -palvelun mukaan seuraavat:

  • Määräaikaiskatsastus: Enintään 3 500 kg:n ajoneuvo 47,65 euroa
  • Pakokaasumittaus: Bensiinikäyttöinen ajoneuvo 18,91 euroa
  • Pakokaasumittaus: Dieselkäyttöinen ajoneuvo enintään 3500 kg 31,15 euroa
  • Pakokaasumittaus: OBD-mittaus (2001 ja sitä uudemmat) 15,18 euroa
  • Jälkitarkastus: Enintään 3 500 kg:n ajoneuvo 21,11 euroa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.