Saab 9-3 sedanin tuotantolinja käynnistyy elokuussa 2013?

11.01.2013 |
Saab 9-3 sedanin tuotantolinja käynnistyy elokuussa 2013?

Saabin tuotantolinjat pysähtyivät jo ennen kuin Saab joutui konkurssiin. Tarina ei kuitenkaan päättynyt. Ensi elokuussa Trollhättanista pitäisi jälleen alkaa valmistua uusia autoja. Niiden merkki ei enää ole Saab.

News 9-3 sedan

Useiden tietolähteiden mukaan Saab 9-3 sedan tulee uudelleen tuotantoon. Valmistetava auto ei kuitenkaan ole uusin Saab Automobilen suunnittelema ja valmistama  vaan sama, joka oli elinkaarensa päätepisteessä konkurssin tapahtuessa.

Ruotsin radion saamien tietojen mukaan valmistukseen tulee 8 000 Saab sedania. Myös maasturi 9-3X tulisi valmistukseen vuoden 2013 lopulla. Sen sijaan Saab 9-3 farmarista ei ole kerrottu mitään.

Kiinnostavaa uutisissa on se, että NEVS - National Electrical Vehicels Sweden  - "Saabien"  uusi valmistaja, ei kerro asiasta mitään. Ruotsin radion esittämää tietoa tämä Saabin konkurssipesän jäämistölle perustettu yhtiö ei kiellä eikä myönnä.

Saab 9-3 ei voi valmistua Ruotsissa

Vanhaa Saab 9-3 mallisarjaa ei muitta mutkitta voi valmistaa ainakaan Ruotsissa. Vaikka auto muutoin valmistuisi, General Motorsin omistusaikana suunniteltua uusinta moottoria ei voida käyttää. Yleisesti nimittäin uskotaan, ettei GM vapauta moottoria NEWSin käyttöön.

Moottori voisi tietysti olla edellisestä sukupolvesta. Sen valmistusoikeudet ja tuotantolinjat  GM myi kiinalaiselle SAIC-yhtiölle. Newsillä ja SAIC:lla ei ole omistuksellista yhteyttä. Aivan ongelmitta tätä kauttakaan moottoria ei autoihin saada.

Ruotsissa liikkuu kuitenkin tietoja, joissa kerrotaan NEVSin neuvottelevan parhaillaan Fiatin kanssa. Vuosia sitten Saab ja Fiat olivat läheisessä yhteistyössä,  ja Saabin 9-3 sarjan dieselmoottori oli tuolloin Fiatin valmistama. Fiat puolestaan etsii innokkaasti yhteistyökumppaneita. Tämä mahdollisuus saattaisi tarjota toimivan ratkaisun.

Saabin valmistusoikeudet ovat nyt NEVS-nimisellä kiinalaisyhtiöllä. Sen tarkoituksena on ryhtyä valmistamaan sähköautoja Trollhättanissa. Yhtiö ei kuitenkaan voi käyttää Saabin tuotenimeä eikä Saabin logomerkkiä (kotkanpää).

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Saab - Logo

Uusimmilla Saabeilla ei ole tehdastakuuta, osalla vanhemmista on

Saabin tilanteen hankaluutta kuvaa se, että viimeiset uudet Saabit, jotka myytiin vuonna 2012, menettivät valmistajan antaman takuun, kun valmistaja meni konkurssiin.

Pohjoismaissa kuluttajansuojalaki turvaa kuitenkin auton ostajan asemaa. Auton myyjä kantaa vastuun auton virheistä riippumatta siitä, onko autolla tehdastakuuta vai ei. Myyjä ei sen sijaan voi esittää takuulaskuja edelleen valmistajalle, koska sellaista ei ole. Niinpä myyjäliike maksaa takuukustannukset omasta pussistaan.

Kun Saab oli vielä GM:n omistuksessa osassa autoja oli vakavia moottoriongelmia. Saab kertoi tuolloin, että ongelmat on ratkaistu. Vakuudeksi Saab/ GM antoi autojen moottorille 8 vuoden takuun. Osa näistä autoista on edelleen liikenteessä. Niiden takuuvastuun kantaa GM.

GM on myös vastuussa siitä, että autoihin, jotka valmistettiin Saabin ollessa GM:n omistuksessa, löytyy varaosia 15 vuoden ajan auton myyntihetkestä eteenpäin.

Utopiaa, toteaa ruotsalainen talouslehti

Ruotsalainen Dagen Industri-lehti suhtautuu hyvin epäilevästi uutisiin Saab-autojen valmistamisesta. Koko NEWS-hankkeen talouden perusteista ei ole esitetty selkeitä lukuja. Ja NEVSin esittämät tuotantomäärät pelkästään sähköautojen valmistusmääristä tuntuvat täysin ylimitoitelluilta Kiinan markkinoiden sähköautojen myyntiin verrattuna.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.