Saab 9000 – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 7/10

06.12.2013 | Jussi Saarinen
Saab 9000 – Tuulilasin historian parhaat autot, osa 7/10

Tuulilasin toimitus on valinnut tärkeimmän Suomen markkinoille tulleen automallin vuosittain jo 1960-luvulta lähtien. Alkuun tittelin nimi oli Vuoden Valinta, josta se 1990-luvulla suodattui Vuoden Auto Suomessa -palkinnoksi. Esittelemme tässä juttusarjassa näistä kymmenen kaikkien aikojen parasta autoa. Julkaisemme autot käänteisessä aikajärjestyksessä.

Saab 9000 kesti aikaa poikkeuksellisen hyvin.

Saabin ensimmäinen täysin uusi malli sitten 1960-luvun lopussa esitellyn 99:n syntyi hivenen erikoisella kaavalla. Koska pienellä autotehtaalla ei olisi ollut yksinään kehitystyöhön tarvittavia resursseja, Trollhättanissa päädyttiin yhteistyöhön italialaisten kanssa.

Tuloksena oli peräti neljä samaan perusrakenteeseen pohjautunutta automallia: Alfa Romeo 164, Fiat Croma, Lancia Thema ja Saab 9000. Saapasmaan vaikutteita ei uudessa Saabissa sentään juuri näkynyt, lähinnä sukulaisuuden muihin yhteistyömalleihin pystyi havaitsemaan ovien muodoista. Kaikki muu oli meikattu ja suunniteltu skandinaavisen näköiseksi ja oloiseksi.

Ysitonninen oli syntyessään vuonna 1984 erittäin hyvä auto – tosin hintakin oli sen mukainen. Ulkonäkö miellytti silmää, ajo-ominaisuudet olivat erinomaiset, sisätilat valtavat ja varusteisiin kuului jopa automaattinen ilmastointi, mikä oli tuohon maailman aikaan todella harvinaista herkkua.

Myös kulkupuoli oli enemmän kuin kunnossa: hieman aiemmin 900-mallin nokalla esitelty kaksilitraisen turboahdetun neloskoneen 16-venttiilinen versio tarjosi muhkeat 175 hevosvoimaa, millä iso Saab kiihtyi sataseen jopa alle kahdeksassa sekunnissa ja saavutti Saksan autobaanalla päälle 225 km/h huippunopeuksia. Myöhemmin mallisto lisääntyi toki niin vapaasti hengittävillä koneilla kuin myös entistäkin tehokkaammilla turboversioilla.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Ehkä oleellisinta Ysitonnarissa oli kuitenkin se, että auto säilyi täysin ajanmukaisena aina tuotannon loppumiseen eli vuoteen 1998 asti. Sen jälkeen manttelinperijänä toimi GM-pohjainen Saab 9-5, mikä sekään ei ollut lainkaan huono auto.

Mikä jäi ulkopuolelle?

1984 oli paitsi Saab 9000:n, myös uuden Opel Kadettin ensiesittelyvuosi. Toisen sukupolven etuveto-Kadett hävisi Tuulilasin Vuoden Valinta -äänestyksen vain niukalla erolla Saabille (27/24 p.). Kadett oli Opel-tapaan tekniikaltaan varsin tavanomainen, mutta muodot olivat suorastaan hätkähdyttävät: ei siis ihme, että auto sai kuvaavan lempinimen Muna-Kadett. Kolmanneksi tuona vuonna sijoittui muuten Renault 5 (15 p.). Viitonen jäi Suomessa kuitenkin kuriositeetiksi.

Lue myös:

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.