Sähkö-Focus myyntiin Suomessa

17.10.2013 | Tapio Ketonen
Sähkö-Focus myyntiin Suomessa

Täysikokoisten sähköautojen kilpailu kiristyy Suomessa, sillä Ford Focus Electric on nyt myynnissä. Sähkö-Focus erottuu ennen kaikkea komeammalla maskillaan tavallisesta mallista.

Ford on myynyt sähkökäyttöistä Focusta USA:ssa jo vuodesta 2011. Nyt sama tekniikka otetaan käyttöön myös Euroopassa valmistettavissa Focuksissa. Autot valmistetaan Saksassa Saarlouisin tehtaalla samalla kokoonpanolinjalla kuin bensalla ja dieselillä käyvät Focukset.

Järjestelyn etu on se, että tuotannon säätely käy helposti. Jos sähköautojen kysyntä nousee, valmistusmäärän kasvattaminen ei jää tuotantolinjasta kiinni. Toki akkuja ja muita komponentteja pitää myös löytyä autoihin asennettaviksi. Focus Electricin ongelma on se, että koska autoa ei ole alkujaan suuniteltu sähköautoksi, akkujen sijoitus haaskaa runsaasti tavaratilaa.

Kallein ja raskain osa sähkö-Focuksessa on litiumioniakusto. Se painaa noin 300 kg, ja se myös vie leijonan osan auton tavaratilasta. Akuston kapasiteetti on n. 23 kWh, ja sen voimin Focus jaksaa kulkea EU-normimittauksen mukaan 162 km. Käytännössä ajomatka jää reilusti lyhyemmäksi, EU-normimittaus on sähköautoille kovin armahtavainen.

Sähkö-Focuksen suurin teho on 107 kW eli 145 hv, mutta koska täysi teho on käytettävissä  liikkeellelähdöstä alkaen, auto tuntuu varsin räväkältä tavallista suuremmasta kokonaismassastaan huolimatta. Auton suurin nopeus on 136 km/h. Kiihtyvyysaika 0-100 km/h on vain 11,4 s, mutta sen saavuttaminen onnistuu keneltä tahansa. Kaasupoljin vain pohjaan, ja siinä se on.

Nopeutta on rajoitettu, koska voimansiirrossa ei ole vaihteita, ainoastaan alennusvaihde, jonka välityssuhde on 7,82:1. Suurimmalla nopeudella sähkömoottori pyörii 9200 r/min. Pyörimisnopeuden nosto lisäisi keskipakovoimaa niin paljon, että moottorissa jouduttaisiin erikoisrakenteisiin.

Focuksen akustoa ladataan yksivaiheisella latauslaitteella. Normaali eli kotikäyttöön tarkoitettu liitäntä on tavalliseen maadoitettuun pistorasiaan liitettävä johto, joka ottaa virtaa 10 A. Tämä tarkoittaa, että latausteho on 2,3 kW. Tällä akusto latautuu 11 tunnissa.

JUTTU JATKUU MAINOKSEN JÄLKEEN

Kotikäyttöön Ford suosittelee kiinteästi asennettavaa latauslaitetta. Se ottaa sähköverkosta 16 A virran, jolla saavutetaan 3,6 kW liitäntäteho. Tällä akut täyttyvät 6–7 tunnissa. Latauslaite maksaa 360 euroa sekä asennustyön.

Saatavissa on myös kiinteästi asennettava 32 ampeerin yksivaiheliitäntä, jolla saavutetaan 7,3 kW liitäntäteho ja 3-4 tunnin varausaika. Sen asentaminen kiinteistöön edellyttää kuitenkin jo teollisuuslaitostyyppistä liitäntää jakeluverkkoon, pääsulakkeiden on oltava todella suuret.

Sähköauton kallein osa ovat akusto ja siihen liittyvät virranhallintajärjestelmät. Näistä akuston kestoikä huolettaa eniten, sillä akkujen kestoikä on rajallinen. Focus Elecricille myönnetään viiden vuoden takuu.

Käytännössä akut ovat tuota pitkäikäisempiä, sillä niillä on tarkka valvontajärjestelmä, joka estää väärinkäytön. Ford ilmoittaa, että akuissa pitäisi vielä kymmenen vuoden käytön jälkeen olla jäljellä 80 % alkuperäisestä kapasiteetista. Kaiken varalta akuille on ilmoitettu myös varaosahinta. Se on 6306 euroa. Akusto on sijoitettu osin polttonestesäiliön tilalle, osin tavaratilaan

Aivan halpa ajoneuvo sähkö-Focus ei ole. Auto on tarjolla vain Titanium-varustetasolla, se maksaa 41 966 euroa. Ksenonvalot nostavat hintaa 797,80 eurolla.

Hintaa tuovat takaisin halvat käyttökulut. Täydelle lataukselle tulee hintaa 3,5 euroa 15 sentin kWh-hinnalla laskettuna. Säästöä pienentää käyttövoimavero, jota peritään 93,08 euroa. Vastaavasti ajoneuvovero on vain 43,07 euroa vuodessa, joten valtio vie sähköveron lisäksi 136,15 euroa.

Kommentit

Kommentoi artikkelia

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.